يکشنبه 24 آذر 1398 - 2019 دسامبر 15
   
    2649رکورد در مدت زمان 7.129ثانیه
    عبارت مورد جستجو :
    دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی، مبلغ 10،000تومان را بابت فطریه هر نفر به حساب گندم، مبلغ 2500 تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی هر روز، و مبلغ 150،000تومان را برای افطار عمدی هر روز تعیین کرده است.
    سالروز شهادت اول مظلوم عالم حضرت سیدالأوصیا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب"علیه السلام" را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر "عجل الله فرجه" و همه پیروان و موالیان آن حضرت تسلیت می گوییم.
    تبلیغ دین و هدایت و ارشاد مردم، کار ارزشمندی است که نیاز به فداکاری و تحمل سختی ها دارد.
    (همان­طور که در جلسه سابق بیان شد شیخ; فرمودند روایت «کل شیء طاهر حتی تعلم انّه قذر» نمی تواند بر دو قاعده دلالت داشته باشد اما در مقابل مرحوم آخوند خراسانی فرمودند این روایت بر سه قاعده دلالت دارد. حضرت استاد بیان مرحوم آخوند را به نقل از کتاب درر حاج شیخ; تبیین کرده، در آن مناقشه نمودند. در این جلسه استاد معظم مناقشات مرحوم حاج شیخ بر کلام آخوند; را نقل نموده، از اشکالات پاسخ می دهند. ایشان در ادامه متعرض این نکته خواهند شد که این روایت چنان ظهوری ندارد که بتواند شبهات حکمیه را در بر گیرد.)
    (شیخ; فرمودند روایت «کل شیء طاهر حتی تعلم انّه قذر» نمی تواند بر دو قاعده دلالت داشته باشد اما در مقابل مرحوم آخوند خراسانی می فرماید این روایت بر سه قاعده دلالت دارد. در این جلسه حضرت استاد بیان مرحوم آخوند را به نقل از کتاب درر حاج شیخ; تبیین خواهند کرد. در ادامه جلسه استاد معظم در این بیان آخوند; مناقشه کرده، آن را ردّ می نمایند.)
    (استاد معظم به بررسی رابطه قاعده طهارت و استصحاب و تفاوت بین آن دو می پردازند. در ادامه احتمال اول از احتمالات هفت گانه مرحوم آقای خویی در مورد روایت «کل شیء طاهر» را مطرح و آن را رد می کنند.)
    به مناسبت مضمون صحیحه عبد الله بن سنان در جلسه گذشته به این سوال پاسخ داده شد که آیا قاعده طهارت و قاعده حلّیت، اصل تنزیلی هستند یا اصل غیر تنزیلی؟ مرحوم آقا ضیاء فرمودند: قاعده طهارت، اصل تنزیلی است و از آنجا که دلیل «کلّ شیء طاهر» و دلیل «کلّ شیء حلال» لسان واحد دارد، قاعده حلیّت نیز اصل تنزیلی خواهد بود. اما استاد معظم این بیان آقا ضیاء را ناتمام دانسته، به آن اشکال کردند. شیخ; در بحث استصحاب سه روایت «کُلُّ شَیْ‏ءٍ نَظِیفٌ حَتَّى‏ تَعْلَمَ‏ أَنَّهُ‏ قَذِر» و «کل شیء حلال حتی تعرف انّه حرام» و «الْمَاءُ کُلُّهُ‏ طَاهِرٌ حَتَّى یُعْلَمَ أَنَّهُ قَذِر» را به عنوان مؤید استصحاب ذکر می کند و دلالت دو روایت اول را ناتمام و دلالت روایت سوم را بر استصحاب صحیح می داند. در این جلسه استاد معظم این بیان شیخ; را توضیح خواهد داد
    در جلسه گذشته دلالت صحیحه عبد الله بن سنان بر قاعده استصحاب بررسی شد. از نظر استاد معظم این صحیحه اگر چه از نظر سند صحیح است اما از جهت دلالت ناتمام می باشد. به مناسبت مضمون صحیحه عبد الله بن سنان در این جلسه به این سوال پاسخ داده خواهد شد که آیا قاعده طهارت و قاعده حلّیت، اصل تنزیلی هستند یا اصل غیر تنزیلی می باشند؟ مرحوم آقا ضیاء می فرماید: قاعده طهارت، اصل تنزیلی است و از آنجا که دلیل «کلّ شیء طاهر» و دلیل «کلّ شیء حلال» لسان واحد دارد، قاعده حلیّت نیز اصل تنزیلی خواهد بود. اما استاد معظم این بیان مرحوم آقا ضیاء را ناتمام می دانند و به آن اشکال می کنند.
    در جلسه گذشته روایت علی بن محمد قاسانی از حیث دلالت و سند بررسی شد. از نظر حضرت استاد اگر چه این روایت از نظر سند اعتبار دارد اما دلالت آن بر استصحاب ناتمام است. در این جلسه صحیحه عبد الله بن سنان مورد بررسی واقع خواهد شد. از نظر استاد معظم این صحیحه همچون روایت سابق از نظر سند معتبر است اما از جهت دلالت ناتمام می باشد.
    • تعداد رکوردها : 2649