پنج شنبه 30 خرداد 1398 - 2019 ژوئن 20
   
    2601رکورد در مدت زمان 0.140ثانیه
    عبارت مورد جستجو :
    گفتم: شما چه گفتید؟ مدرّس گفت: من به آن واسطه گفتم: من با یک شرط قبول می کنم و آن این است که، این پول را من صرف مخالفت با خود او کنم! اگر با این شرط می پذیرد، من این را قبول می کنم، و الّا نه!
    شخصی درباره نمازی که برای استغاثه به حضرت زهرا «سلام الله علیها» در مفاتیح الجنان نقل شده پرسید و گفت از آداب آن این است که پس از نماز، در سجده صد مرتبه «یا مَوْلاتى یا فاطِمَةُ أَغیثینى» گفته شود. آیا چنین ذکری در سجده صحیح است با این که سجده مخصوص خداوند است؟!
    این شرایطی که برای طلبه های نجف و قم فراهم است برای علمای سابق فراهم نبوده است. آنها با شرایط سختی درس خواندند. از این نعمت و از نعمت جوانی خود استفاده کنید. پیشینیان ما با زحمات زیادی علوم فقه و اصول و رجال و غیره را در اختیار ما گذاشتند. باید شرایط کنونی را قدر بدانیم.
    این مراسم از روز یکشنبه (سی ام دی ماه) به مدت سه روز (سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأولی) از ساعت 10:30 صبح برگزار می شود و وعاظ با بیان معارف و فضائل اهل بیت(علیهم السلام) و به خصوص مناقب حضرت فاطمه زهرا(علیهاالسلام)، به سوگواری و عرض ارادت به ساحت مقدسه آن حضرت خواهند پرداخت.
    در جلسه گذشته استظهار شیخ و برداشت مرحوم نائینی از صحیحه زراره تبیین شد و مورد نقد استاد معظم قرار گرفت. همچنین جواب مرحوم آخوند از اشکال عدم تطبیق تعبیر«لا تنقض الیقین بالشک»توضیح داده شد. حضرت استاد اشکالاتی به این جواب آخوندبیان کردند اما در ادامه با توجه به مبنای آخوند در مبحث اجزاء، جواب دیگری را در مسئله ارائه دادند. استاد معظم در ابتدای این جلسه پیرامون تعبیر «فلیس ینبغی لک» و ضبط صحیح آن توضیحی ارائه می دهند. در رابطه با تعبیر «فشککت» دو احتمال وجود دارد 1- این تعبیر مربوط به استصحاب قبل از صلاه است 2- این تعبیر مربوط به استصحاب بعد از صلاه است. استاد معظم وجوهی را در تأیید احتمال اول بیان می کنند اما در ادامه این احتمال را از دو جهت خلاف ظاهر می دانند.
    در جلسه گذشته مشکل صحیحه زراره از حیث عدم انطباق تعبیر «لا تنقض الیقین بالشک» بررسی گردید و توضیح داده شد که برخی از علماء با توجه به مبحث اجزاء، در صدد پاسخ از این اشکال برآمده اند. لکن این پاسخ مورد نقد شیخ و مرحوم امام خمینی قرار گرفت. در این جلسه استظهار شیخ و برداشت مرحوم نائینی از این روایت بیان می گردد. اما بیان این دو اصولی مورد نقد استاد معظم واقع می شود. در ادامه جلسه جواب مرحوم آخوند از اشکال عدم تطبیق تعبیر «لا تنقض الیقین بالشک» تبیین خواهد شد. حضرت استاد به جواب آخوند اشکال می کنند اما در ادامه با توجه به مبنای آخوند در مبحث اجزاء، جواب دیگری را ارائه می دهند.
    آیت الله العظمی شبیری زنجانی در دیدار آقای سرمست، استاندار جدید قم، خواستار تلاش بیشتر در خدمت رسانی به مردم شدند و گفتند: ایران یک «کشور استثنایی» و مفتخر به پیروی از اهل بیت علیهم السلام است و خدمت به مردم آن، اجر مضاعف دارد.
    دو قسمت از صحیحه دوم زراره، بر استصحاب دلالت داشت. آخوند; نسبت به فقره اول حدیث اشکالی مطرح نمودند که مرحوم امام خمینی;در کتاب الاستصحاب جواب هایی از این اشکال بیان کردند. این جواب ها در جلسه تبیین گردید و مورد نقد استاد قرار گرفت. در این جلسه مشکل دیگر این روایت از حیث عدم انطباق تعبیر «لا تنقض الیقین بالشک» بررسی می شود. برخی از علماء با توجه به مبحث اجزاء، این مشکل را حل کرده اند اما این پاسخ مورد نقد شیخ; و مرحوم امام خمینی; قرار گرفته است. در این جلسه این جواب ها و این اشکال ها توضیح داده می شود.
    فضای حاکم بر استاد و شاگردان در این درس، «آزاد اندیشی» بود؛ نه استاد، انتظار «تعبّد» را داشت و نه شاگردان از توانایی علمی اندکی برخوردار بودند که هر سخنی را بپذیرند؛ بلکه پذیرش هرسخنی، با تأمّل و اندیشه همراه بود.
    • تعداد رکوردها : 2601