پنج شنبه 30 خرداد 1398 - 2019 ژوئن 20
   
    2601رکورد در مدت زمان 4.446ثانیه
    عبارت مورد جستجو :
    دو قسمت از صحیحه دوم زراره، بر استصحاب دلالت داشت. آخوند; نسبت به فقره اول حدیث اشکالی مطرح نمودند که در جلسه گذشته تبیین گردید. آخوند; از این اشکال دو جواب بیان کردند که استاد معظم جواب سومی به آن اضافه کردند. در این جلسه استاد معظم از جواب سومی که در جلسه گذشته بیان کرده بودند، عدول می نمایند. مرحوم امام خمینی; نیز در کتاب الاستصحاب از این اشکال آخوند; جواب هایی بیان نموده اند. این جواب ها در این جلسه تبیین شده، در ادامه مورد نقد استاد قرار می گیرد.
    در این دیدار گزارشی از همایش بزرگداشت و همچنین مراحل تحقیق و نشر آثار ارزشمند دو عالم بزرگ شیعه در هندوستان، مرحوم "سید دلدار علی" و مرحوم "میر حامد حسین" ارایه شد.
    اشکال آخوند بر دلالت صحیحه دوم زراره
    دلالت یا عدم دلالت روایت دوم زراره بر علم اجمالی
    در این جلسه حضرت استاد صحیحه دوم زراره را بیان کرده، به اختلاف نسخ روایت اشاره خواهند کرد.
    آقای اراکی به داماد ما گفته بود از ایشان استجازه کنید. آقای بیگدلی به من تلفن کرد و قضیه را گفت. من گفتم: به آقا عرض کنید: ما هم با اجازه آقا نماز می خوانیم و آقا اظهار لطف می کنند.
    یک شب سیّد پیرمرد مقدّسی که خالی از عوامی نبود و مقدس مآبی های غیرمتعارفی داشت، به آقای آسید محمدتقی شدیداً تند شد و اعتراض کرد که این نماز آقای حاج سید احمد است و شما چرا آن را تصاحب کرده اید؟!
    و امّا اتّحاد اسلام به این معنى که مسلمین با اختلاف مذاهب‏شان، باید دستگیرى از یکدیگر نموده، در حفظ اساس دیانت که مشترک بین همه فِرق اسلام است، معاضد و کمک همدیگر باشند، البتّه لازم است.
    در جلسه گذشته، احتمال سوم در رابطه با مفاد صحیحۀ زراره (که از نظر مرحوم نائینی تنها احتمال متعین بود) بررسی شد و مورد مناقشه استاد معظم قرار گرفت. همچنین احتمال چهار روایت که در کلام محقق اصفهانی; بیان شده بود، تببین گردید لکن این نظریه نیز مورد پذیرش استاد معظم واقع نشد. در این جلسه احتمال پنجم این صحیحه (نظر مرحوم امام خمینی;) شرح داده می شود. در نظر حضرت استاد اگر چه این احتمال دقیق است اما عرفی نیست. مرحوم آخوند و مرحوم حاج شیخ دلالت این روایت بر استصحاب را متوقف بر الف و لام جنس ندانسته اند، در ادامۀ جلسه بیان این دو اصولی، شرح داده می شود.
    در روایت هم هست: «غَرِیبَتَانِ: کَلِمَةُ حِکْمَةٍ مِنْ‏ سَفِیهٍ‏ فَاقْبَلُوهَا وَ کَلِمَةُ سَفَهٍ مِنْ حَکِیمٍ فَاغْفِرُوهَا» (دو چیز شگفت است: سخنى حکمت آمیز از احمق که باید آن را بپذیرید و سخنى احمقانه از حکیم، که او را ببخشایید)
    • تعداد رکوردها : 2601