امروز شنبه, 30 فروردين 1393 - Sat 04 19 2014

آیت الله العظمی شبیری در دیدار با سرپرست کمیته امداد :...

28 فروردين 1393

اخلاص رمز پایداری نهادهاست آیت الله العظمی شبیری زنجانی در جمع اعضاي شوراي مرکزي، سرپرست و تعداي از معاونان کميته امداد امام خميني (قدس سره الشریف) رمز ماندگاری نهادها و موسسات را اخلاص دانستند و گفتند: تشکیلات زیادی وجود داشته که به خاطر نداشتن پشتیبانی حضرت حق از بین رفته است. به گزارش پایگاه خبری آیت الله العظمی شبیری زنجانی، نواری سرپرست کمیته امداد امام خمینی و جمعی از معاونان ارشد این نهاد عصر روز چهارشنبه (27/1/93) با حضور در بیت این مرجع عالی قدر با ایشان دیدار و گفتگو کردند. فقیه برجسته حوزه علمیه قم  در این دیدار کمک به نیازمندان را یکی از بهترین عبادات نامیدند و فرمودند: کمک به نیازمندان از جهت عبادی در حد اعلی قرار دارد و جزء بهترین عبادات است  و  کمیته امداد امام خمینی بخشی از این مسئولیت را بر عهده دارد. شما هم سعی کنید در این مسیر اخلاص داشته باشید و در رفع موانع و برطرف شدن مشکلات موجود کمک کنید. ایشان اخلاص را لازمه استمرار فعالیت نهادها دانستند و افزودند: یکی از مسائلی که بسیار در موفقیت تاثیر دارد ، اخلاص، قصد قربت و  انجام دادن کار به خاطر خداوند متعال است. خداست که قدرت لایتناهی دارد و اوست که در کارهای خیر پشتبانی می کند. تشکیلات زیادی وجود داشته که به خاطر نداشتن پشتیبانی حضرت حق از بین رفته است. آیت الله العظمی شبیری در مقام بیان تاثیر اخلاص و قصد قربت ، با اشاره به اخلاص موسس حوزه علمیه قم فرمودند: در زمان رضاخان حضرت ایت الله حائری یک حوزه علمیه ، آن هم در نزدیکی تهران تاسیس کردند و این حوزه پابرجا ماند. رضاشاه همه چیز را به هم میزد اما چون بانی این حوزه علمیه اخلاص داشت حوزه پابرجا ماند و خداوند متعال هم نخواست این تشکیلات از بین برود. ایشان در توضیح عظمت اقدام آیت الله حائری افزودند: از مرحوم آقای خمینی پرسیدند چرا استاد شما به فکر تشکیل حکومت نیفتاد. ایشان می گویند:" در زمان رضاشاه تشکیل چنین حوزه علمیه ای کمتر از انقلاب نبوده است" و این امر با اخلاص ممکن شد. لذا همه ما هم در کارها باید اخلاص داشته باشیم تا مورد عنایت خداوند متعال قرار گیریم و  در این مشکلات سخت کشور موفقیت کمیته امداد یک عنایت الهی است . در ابتدای این دیدار آقای انواری سرپرست کمیته امداد ایران با تشریح اقدامات این نهاد از لزوم ارتباط مستمر کمیته امداد با مراجع عظام و روحانیون سخن گفت.


Read More...

صله رحم به زمان خاصی مقید نشده است

20 فروردين 1393

آیت الله العظمی شبیری زنجانی "دید و بازدیدهای" نوروز را یکی از مصداقهای صله رحم دانستند و فرمودند: صله رحم یک سنت مورد تاکید شریعت مطهر است که به زمان خاصی مقید نشده و باید همواره مورد نظر باشد. به گزارش پایگاه خبری آیت الله العظمی شبیری زنجانی این مرجع عالی قدر در جمع تعدادی از طلبه های حوزه علمیه قم با تاکید بر لزوم زنده نگهداشتن سنتهای اخلاقی اسلام خاطر نشان کردند: دید و بازدیدهای نوروز مصداق صله رحم بود اما نباید فراموش کرد که دین صله رحم را مقیّد به چند روز نکرده است. آیت الله العظمی شبیری در توضیح معنای صله رحم گفتند: مراد از "رحم" در روایات صله رحم، خویشاوندان نسبی است اما گاهی صله رحم اقتضاء می کند که به خویشاوندان سببی هم احترام بگذاریم. فرض کنید که برادر شما همسر دارد، گاهی صله به برادر به این است که به همسر او هم احترام بگذاریم. مرجع عالی قدر شیعه با تمسک به آیه 15 سوره مبارک لقمان افزودند: خداوند متعال می فرمایند" وَ إِنْ جاهَداكَ عَلى‏ أَنْ تُشْرِكَ بي‏ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِي الدُّنْيا مَعْرُوفا "یعنی در هر صورت با پدر و مادر به صورت شایسته برخورد کن حتی اگر تو را به کفر خواندند و این مشرک بودن آنها دلیل بر بی احترامی نیست. ما هم باید به همین روال عمل کنیم و به همه حرمت بگذاریم. فقیه اندیشمند حوزه علمیه قم " دید و بازدید" را یک مصداق از صله رحم دانستند و خاطرنشان کردند: باید دید در وضعیتهای مختلف "معروف" چیست. همیشه صله به دید و بازدید نیست گاهی صله به قطع کردن این رفت و آمدهاست مثلا در موردی که حضور شما باعث آزار و اذیت فامیل می شود و آنها از حضور شما خوششان نمی آید و یا اینکه آن افراد پایبند به دین نیستند و قطع رحم شما باعث هدایت آنها می شود که در این موارد قطع رحم شایسته تر است. آیت الله العظمی شبیری زنجانی افزودند: اینکه می گوییم قطع رحم شایسته تر است به این معنا نیست که انسان فامیل خود را فراموش کند بلکه به این معنا که از دور او را به یاد داشته باشد و برای هدایت دعا کند. این دعا کردن خودش یک نوع صله رحم است چون وقتی که شما خیر او را می خواهی و برایش دعا می کنی این اتصال را حفظ کرده اید.


Read More...

انکار ظلمهایی که در حق حضرت فاطمه زهرا(س) شده درست نیست ...

14 فروردين 1393

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی:

انکار ظلمهایی که در حق حضرت فاطمه زهرا(س) شده درست نیست

تاریخ با همه تاریکی خود نمی تواند فضائل و عظمت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها را انکار کند. و آنان نیز که در پی  خط زدن این عظمت با سیاهی قلم بوده اند نتوانسته اند مقام "سیده نساء العالمین" را در سیاهی قلم مخدوش کنند و راهی جز اقرار به مقام والای همسر امیرالمومنین نداشته اند. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی در گفت و گوی اختصاصی با شفقنا ضمن بیان فضائل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها معتقد است همانگونه که مقام رفیع معنوی فاطمه سلام الله علیها قابل انکار نیست ظلمهایی که به پاره تن پیامبر اکرم سلام الله علیهما نیز شده قابل انکار نیست. گفت وگوی شفقنا با این مرجع تقلید شیعیان درپی می آید: *در باب فضائل حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها روایتی بیان شده که به "حدیث لولاک" مشهور است. نظر حضرتعالی درباره این روایت چیست؟ اگر چه ایراداتی به سند این روایت وارد است اما از نظر متن قابل دفاع است و  برفرض صدور باز این روایت مشکلی ندارد. اگر امام صادق علیه السلام هم نبود خداوند متعال افلاک را خلق نمی کرد. اینها واسطه فیض الهی هستند. اگر حضرت زهرا – سلام الله علیها- و اولاد ایشان نبودند نور هدایت الهی به بشر نمی رسید . اینها واسطه هدایت بین خلق و خالقند. دنیا خلق شده است که مردم به خداوند متعال روی بیاورند و لذا باید همه مقدمات آن طی بشود. باید پیامبری بیاید و یک شخصیتی مانند حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بیاید که از او نسل معصوین به وجود بیاید و همه اینها به هم وابسته است. * حضرات ائمه به خاطر امام بودنشان حجت خدا بر خلقند. حضرت صدیقه سلام الله علیها چرا؟
ایشان بر همه خلق حجتند. حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دارای مقام عصمتند. *در باب فضائل حضرت سخنان زیادی بیان شده ،از نظر شما فضائل حضرت چیست؟
مقام عصمت را خوب تصور کنید تا از همین عنوان عظمت شان و جایگاه این حضرت را متوجه شوید. خداوند متعال این مقام را به چه کسانی عطا کرده است؟ چقدر ظرف وجودی اینها عظمت داشته است که به چنین جایگاهی رسیده اند؟ ایشان نه تنها معصومند بلکه درخت امامت ریشه در وجود ایشان دارد. نسل امامت از یک رحم پاک به وجود آمده و این زن چه جایگاه رفیعی در نزد خداوند متعال داشته و چه طهارت و پاکی در وجودش بوده که توانسته منشاء امامت و هدایت بشر باشد؟! * به عقیده شما جز حضرت صدیقه- سلام الله علیها- شخص دیگری چنین شانیتی را نداشته است؟
نه که نداشته است. این حضرت فاطمه زهرا- سلام الله علیها- است که می تواند فرزندانی مانند حسن و حسین سلام الله علیهما را به دنیا بیآورد. * منزلت جایگاه ایشان در همین موارد خلاصه می شود.
نه، این مواردی است که برای نمونه بیان می شود. ایشان علاوه بر مقام عصمت، شفیعه روز قیامتند. یعنی در آخرت هم خلق محتاج عنایت او هستند.
در روایتی آمده است که شخصی می گوید من به نیابت از همه معصومین به جز حضرت فاطمه سلام الله علیها حج انجام می دهم امام می فرمایند به نیابت از حضرت زهرا – علیها سلام- هم انجام بده بلکه بیشتر از بقیه برای ایشان حج به جا بیاور. این نشان دهنده عنایت ویژه به این حضرت است. نباید حضرت به خاطر زن بودنش مورد فراموشی قرار بگیرد. * گروهی جنایت هایی که در حق حضرت شده را انکار می کنند و معتقدند این مساله دارای خدشه است.
در کتب تاریخی که توسط اهل سنت هم نوشته شده گاهی مساله آتش زدن در و آن جنایتها دیده می شود. به نظرم این مساله در مروج الذهب هم آمده است.
اما مساله این است که اشخاص در تحقیقات تاریخی وقتی که در مساله دچار شک می شوند نباید دست به انکار بزنند بلکه باید بنویسند در تاریخ مختلف بیان شده است.انکار ظلمهایی که در حق حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها شده درست نیست. * وظیفه ما در ایام شهادت این بانوی عظیم الشان چیست؟
بر فرض اینکه عصمت و مقام شفاعت را هم نادیده بگیریم اما در این مصیبت امام عصر (عج)  عزادارند. در این مصیبت امیرالمومنین و فرزندانشان عزادارند. اینجا چگونگی حال ما به عنوان پیروان این حضرت مشخص می شود.
شرکت در این مجلسها توفیق الهی است که نصیب هر کسی نمی شود. ما باید از خدا بخواهیم که لیاقت شرکت در مجلس حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به ما هم عطا کند. البته باید توجه شود که عزاداری ها با وقار و عظمت برگزار شود.


Read More...

آیت الله العظمی شبیری در دیدار با سرپرست کمیته امداد :...

اخلاص رمز پایداری نهادهاس...

صله رحم به زمان خاصی مقید نشده است

آیت الله العظمی شبیری زنجانی &...

انکار ظلمهایی که در حق حضرت فاطمه زهرا(س) شده درست نیست ...

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنج...