الاربعاء 14 شَوّال 1445 - چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳


آیت الله العظمی شبیری در جمع خبرنگاران حوزه دینی: کسانی را که قرائت خشن از مذهب دارند مطرح نکنید

  آیت الله العظمی شبیری در جمع خبرنگاران حوزه دینی:

آیت الله العظمی شبیری زنجانی عدم دقت در سند اخبار و بزرگنمایی اشخاصی که رفتار و نظرات آنها باعث ترویج خشونت می شود را دو آفت رسانه های دینی دانستند و گفتند: ممکن است انتشار یک مطلب ضعیف در کوتاه مدت به سود شیعیان باشد اما در طول زمان باعث خدشه در بنیانهای تشیع می شود.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی(مدظله العالی)، مرجع عالیقدر تشیع در جمع تعدادی از خبرنگاران حوزه دین و خبرگزاری شفقنا، نسبت به مطرح کردن افرادی که رفتارشان چهره ای خشن از دین و مذهب ترسیم می کند هشدار دادند و فرمودند: مطرح کردن و بزرگ نمایی افرادی که قرائت خشن از دین دارند، یکی از آفات رسانه هاست. یکی از آفت های رسانه ها این است که بعضا از افرادی مطلب نقل می کنند و افرادی را بزرگ جلوه می دهند که رفتارهایشان مطابق با سیره حضرات معصومین سلام الله علیهم نیست. ممکن است نقل این مطالب در کوتاه مدت باعث گسترش اخبار شود اما این نوع حرکت ها چه ضربه ای را به مقدسات خواهد زد؟ آفات نشریات همین است که گاهی افکار خشن و ناصحیحی که به نام شیعه منتشر می شود را به جای فکرهای صحیح منتشر می کنند.

ایشان با تاکید بر اینکه خشونت به معنای حقیقی آن در دین وجود ندارد، گفتند: خشونت به معنای واقعی آن در دین ممنوع است. و اگر در برخی موارد ضرورت باعث خشونت شود مثل قطع عضو در جراحی، در این موارد فطرت هم قبول می کند و خشونت نامیدن چنین رفتارهایی سوء استفاده است.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی درباره رفتارهای خشنی که به نام دین در حال ظهور است بیان کردند: الان برخی مواردی که مطرح می شود هم دنیا می داند خشونت است و هم در روایات ما ثابت شده است. ولی گاهی افراد فاسدالمذهب این کارها را می کنند و کاری به کار کسی هم ندارند اما گاهی افرادی به اسم دین این کارها را انجام می دهند اینها گرگ های جامعه اند که آسایش را از جامعه گرفته اند مثل همین گروه های تکفیری. مقابله با این گروه که در دنیا اختلال ایجاد کرده اند خشونت نیست.

این فقیه وارسته، معرفی سیره ثابت شده حضرات معصومین سلام الله علیها را بهترین روش برای ترویج مذهب دانستند و فرمودند: ما باید سیره معصومین سلام الله علیهم را به دنیا معرفی کنیم و بگوییم شیعه کسی است که در این مسیر حرکت می کند. حالا اگر کسی خودش انحراف دارد و می خواهد به پای شیعه بنویسد پذیرفتنی نیست. شیعه مسیرش مشخص است حالا ممکن است افرادی خود را به شیعه ببندند.

ایشان ترجیح دادن کمیت بر کیفیت را آفت دیگر رسانه های کنونی خواند و افزودند: یکی از آفت هایی که در موضوعات خبری و به ویژه خبرهای مذهبی وجود دارد، ترجیح دادن کمیت بر کیفیت است. می خواهند فضیلت های حضرات اهل بیت علیهم السلام را ذکر کنند به سند آن مطالب توجه نمی شود بلکه برای زیاد کردن مطلب از منابع مختلف استفاده می کنند. در حالی که بهتر است انسان به کیفیت این اخبار توجه و از اخبار متقن استفاده کند. فردا اگر کشف شود که اخباری متقن نبوده سایر خبرهای متقن هم از اثر می افتند.

این فقیه عالی قدر در ادامه افزودند: ممکن است یک مطلب ضعیف با این عنوان که این مطلب الان به نفع شیعه است منتشر شود، انتشار این خبر ممکن است در کوتاه مدت اثر خود را داشته باشد اما در بلند مدت اثر منفی دارد و می تواند به سست شدن بنیان تشیع در اذهان افراد بیرونی بیانجامد لذا خبرنگارها و نویسندگان مذهبی باید دقت داشته باشند که از مطالب مستند و قابل دفاع استفاده کنند. یک دلیل محکم بهتر از 10 دلیل غیر معتبر است. لذا رسانه ها اگر بخواهند توفیق داشته باشند باید به جای توجه به کمیت و تعداد خبر، به استحکام خبر بپردازند.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی گفتند: اطلاع داریم که افرادی برخی مسایلی را ترویج می کنند که ما می دانیم دروغ و خلاف است. متاسفانه اشخاصی مطرح می شوند که نمونه واقعی نیستند بلکه جعال هستند. افرادی که به فن مسلط هستند می دانند این مطالب و این روش دروغ است لذا مطبوعات و رسانه ها هم باید در این زمینه ها دقت کنند. لزومی ندارد ما برای توسعه تولید خبر، دروغ را هم منتشر کنیم.

این فقیه وارسته، صداقت را ویژگی بارز پیامبر اکرم صل الله علیه و آله دانستند و گفتند: صدق گفتار و امانت داری جزو ویژگی های بارز و درجه اول پیامبر اکرم بود. اگر راستگویی باشد موفقیت مسلم است. اگر غیر از این الگو رفتار کنیم، موفق نخواهیم بود؛ در زمان آقای بروجردی، رییس شهربانی قم به یکی از طلبه ها ظلم کرده بود. مطلب را با چند دروغ به آقای بروجردی منتقل کردند تا با جدیت بیشتری پیگیری شود اما وقتی دروغ بودن بخشی از مطالب برای آقای بروجردی محرز شد ایشان با تردید به مساله نگاه کردند یعنی به خاطر دروغ افراد نتیجه ی عکس داد. اگر راست و دروغ مخلوط شود کار خراب می شود. امروز مطالبی درباره اشخاص نقل می شود که ما می دانیم دروغ است.