الجمعة 09 شَوّال 1445 - جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳


آیت الله العظمی شبیری زنجانی: مهریه های سنگین مطلوب شریعت نیست

آیت الله العظمی شبیری زنجانی:

مهریه های سنگین مطلوب شریعت نیست

آیت الله العظمی شبیری زنجانی در جلسه عقد تعدادی از زوجهای جوان، با اعتراض به مرسوم شدن تعیین مهریه های خارج از توان مالی جوانان در جامعه، این قبیل مهریه ها را مطلوب شریعت ندانستند.

به گزارش پایگاه خبری آیت الله العظمی شبیری زنجانی، همزمان با میلاد حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها تعدادی از زوجهای جوان با حضور در دفتر این مرجع عالی قدر توسط ایشان به عقد هم درآمدند.

در این جلسه آیت الله العظمی شبیری به رواج مهریه های سنگین در جامعه اشاره کردند و گفتند: گاهی دیده می شود که برای ازدواج مهریه های سنگینی تعیین می شود که پرداخت آن عرفا از عهده داماد خارج است. در این قبیل مهریه ها هم عروس حق مطالبه مهریه را دارد. مهریه دین است ولی باید توجه شود در دین طلبکار نمی تواند بدهکار را به حرج بیندازد. بلکه در صورت عدم توان در پرداخت باید به وی مهلت بدهد.

این فقیه برجسته حوزه ادامه دادند: تعیین مهریه های سنگین کاری بسیار نامناسب است و به عقیده ما مهریه هرچه کمتر باشد بهتر است. روایات ما نیز همین مضمون را تایید می کنند. البته در روایات ما الزامی برای مبلغ مهریه وجود ندارد اما مهریه مطلوب ” مهرالسنه ” دانسته شده و بهتر آن است که مهریه اضافه از این مقدار نباشد.