الخميس 15 شَوّال 1445 - پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳


افراد نسبت به اتلاف عمر حساس باشند

آیت الله العظمی شبیری زنجانی نسبت به اتلاف عمر در جامعه کنونی هشدار داده و فرمودند: انسان باید از ذره ذره عمرش بهره ببرد اما برخی وقتشان را در مسیری صرف می کنند که نه برای دنیایشان مفید است و نه برای آخرتشان.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی در جمع تعدادی از فضلاء و طلاب حوزه علمیه قم که در دفتر ایشان حضور یافته بودند، فرمودند: عمر انسان کوتاه و وقت هم محدود است. آیا این درست است که انسان وقت خود را صرف کارهای بی حاصل و بیهوده کند اما از مسائل اصلی خود باز ماند؟

این مرجع عالی قدر ادامه دادند: بازی ها و سرگرمی هایی که بزرگترها خود را به آن مشغول کرده اند برای کودکان دو یا سه ساله مفید است. بعضی از افراد عمر خود را می گذرانند در حالی که چند مسأله دینی و حلال و حرامی که برای دنیا و آخرتش مفید است را نمی دانند.

این فقیه فرزانه در ادامه سخنانشان به بیان خاطره ای از مرحوم آیت الله سید احمد زنجانی پرداخته و خاطر نشان کردند: مرحوم والد ما، هر روز دو جزء قرآن ختم و آن را به روح والدینش هدیه می کرد. ایشان این دو جزء را در فرصتهایی قرائت می کرد که اغلب ما آن را به هدر می دهیم.

ایشان در این باره توضیح دادند: مثلا از وقتی که سفره غذا پهن می شد تا وقتی که والده ما غذا را می آورد چند دقیقه طول می کشید، والد ما در این چند دقیقه قرآن تلاوت می کرد؛ یعنی حتی نسبت به این دو سه دقیقه ها هم حساس بود.لذا با حساسیت به این اوقات می توان کارهای بزرگی را انجام داد.