الثلاثاء 13 شَوّال 1445 - سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳


افزایش 29 درصدی واردات خودرو

عباس معمارنژاد ظهر امروز در یک نشست خبری به تشریح جدیدترین اقدامات و برنامه های گمرک پرداخت و گفت: هم اکنون با حدود 43 کشور دنیا توافقنامه گمرکی داریم و از این تعداد، 30 کشور عضو جنبش عدم تعهد هستند.

به گزارش مهر، رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: در حال حاضر با 10 کشور عضو این جنبش برای نهایی کردن موافقت نامه گمرکی مذاکرات اولیه را انجام داده ایم. از سال 84 تا چهار ماهه اول امسال حدود 87 میلیارد دلار صادرات به این کشورها داشته ایم و میزان واردات نیز 143 میلیارد دلار و مجموعا حجم تجارت 230 میلیارد دلار بوده است.

معمارنژاد با اعلام اینکه در 5 ماهه نخست امسال میزان صادرات به حدود 30 میلیون تن رسید، بیان داشت: صادرات کالاهای غیرنفتی کشور در این مدت به ارزش 15.7 میلیارد دلار رسید که شامل میعانات گازی، پتروشیمی و سایر کالاها بوده است.

این مقام مسئول در وزارت اقتصاد و دارایی ادامه داد: افزایش صادرات کالاهای غیر از گروه نفتی 27 درصد رشد داشته و در بخش صادرات نیز از 6 هزار و 800 ردیف تعرفه ای در دو هزار و 594 ردیف صادرات انجام شد.

رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: حدود 18 میلیارد دلار در 5 ماهه اول امسال صادرات کالا و خدمات انجام شد و 15 میلیون و 700 هزار تن نیز به ارزش 21.9 میلیارد دلار واردات داشتیم که از نظر ارزشی نسبت به دوره مشابه سال قبل 7 درصد کاهش دارد ولی از نظر وزنی 11 درصد میزان واردات افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: به صورت کلی در 4 هزار و 803 ردیف تعرفه ای واردات انجام دادیم که بخش عمده ای از آن مواد اولیه، کالاهای واسطه ای و سرمایه ای است و کالاهای مصرفی بخش کوچکی از آن را تشکیل می دهد.

معمارنژاد گفت: حدود 73 درصد واردات در دوره یاد شده مواد اولیه و کالاهای واسطه ای مانند نهاده های دامی است و حدود 15 تا 16 درصد واردات کالاهای سرمایه ای مانند ماشین آلات و تجهیزات و در نهایت 11 تا 12 درصد واردات نیز کالاهای مصرفی بوده است.

رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: در نهاده های دامی طی 5 ماه اخیر نسبت به دوره مشابه سال گذشته در گندم، جو، ذرت و کنجاله سویا حدود 50 درصد واردات افزایش داشته است.

وی از تراز تجاری مثبت با 90 کشور دنیا و طراز تجاری منفی با 83 کشور سخن گفت و افزود: به صورت کلی طی 5 ماه نخست امسال با 173 کشور دنیا مبادله تجاری انجام شد.

معمارنژاد با اعلام ترانزیت 4.5 میلیون تن کالا در 5 ماهه نخست امسال از کشور، تصریح کرد: این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته 28 درصد رشد دارد.

رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: در 5 ماهه نخست امسال 10 هزار و 527 پرونده قاچاق از مجموع عملکرد دستگاه ها تشکیل شده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 14 درصد کاهش دارد. وی تاکید کرد: میزان ارزش کالاهای قاچاق کشف شده نسبت به سال قبل 58 درصد رشد دارد و متوسط بهای مالی پرونده ها نیز 278 میلیون ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 85 درصد رشد یافته است.

رئیس کل گمرک ایران از انجام برخی اقدامات برای کاهش زمان تشریفات گمرکی طبق ماده(70) قانون برنامه پنجم خبر داد و افزود: تا پایان سال جاری باید زمان انجام تشریفات گمرکی 30 درصد کاهش یابد.

معمارنژاد از تدوین آئین نامه جدید گمرکی و ارسال آن به دولت خبر داد و گفت: تا پایان مهر ماه سال جاری آئین‌نامه قانون جدید گمرکی تصویب و نهایی خواهد شد.

وی با اعلام اینکه در 5 ماهه اخیر سال جاری 15 هزار و 756 دستگاه خودرو به ارزش 341 میلیون دلار به کشور وارد شد، گفت: متوسط ارزش هر خودرو 21 هزار و 700 دلار است و نسبت به سال گذشته از نظر تعداد واردات خودرو 29 درصد رشد یافته است. در سال گذشته 45 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شد و 450 میلیون دلار مصنوعات طلا نیز به خارج صادرات داشتیم.