السبت 10 شَوّال 1445 - شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳


برنامه های تلویزیون مانع خیرات نباشد

آیت الله العظمی شبیری:

برنامه های تلویزیون مانع خیرات نباشد

آیت الله العظمی شبیری زنجانی با توصیه به مدیران شبکه های تلویزیونی به برنامه ریزی صحیح، نسبت به رواج فرهنگ بیداری افراد تا نیمه های شب ابراز تاسف کردند و گفتند: اگر شخص بداند با دیدن یک برنامه تلویزیونی یا رفتن به شب نشینی نماز صبحش قضا می شود معصیت کرده است.

آیت الله العظمی شبیری در دیدار صمیمانه با جمعی از طلاب و اصحاب رسانه ضمن تاکید بر لزوم سحرخیزی در فرهنگ اسلامی خاطرنشان کردند: کسانی که برنامه ریزی می کنند باید توجه داشته باشند که نوع برنامه ریزیشان باعث بی توفیقی و معصیت افراد جامعه نشود و الا از خود آنها هم سلب توفیق خواهد شد. اگر این مسیر به شیوع ترک نماز صبح منجر شود ممکن است حتی به حد حرمت برسد. نباید برنامه به شیوه ای تنظیم شود که مانع خیرات باشد. این خودش یک نوع بی توفیقی است.

ایشان با تایید نظریه ای که معتقد است، زمان پخش برنامه های شبکه های تلویزیونی باید متناسب با فرهنگ اسلامی باشد تاکید کردند: این مطلبی که گفته می شود تلویزیون برنامه ها را طوری تنظیم کند که برنامه ها باعث بی خوابی افراد نشود مطلب کاملا درستی است. شرح حالی که برای پیامبر- صل الله علیه و آله – بیان می شود برای ما آموزنده است. شما ببینید پیامبر اکرم – صل الله علیه و آله – چه موقع می خوابید و چه موقع بیدار می شد.

مرجع عالی قدر تشیع با اشاره به روایاتی که بر مطلوبیت سحرخیزی تاکید دارد گفتند: شیطان از روشهای مختلف برای سلب توفیق عبادت و نماز از بندگان خدا تلاش می کند یکی از این راهها هم این است که اشخاص، شب را تا دیروقت به تماشای تلویزیون یا شب نشینی می گذرانند و صبح از نماز می مانند.

این عالم وارسته افزودند: کار شیطان وسوسه گری است، این فیلم را تماشا کن آن را هم تماشا کن و همینطور عمر انسان به مسائلی می گذرد که فایده ای هم ندارد. ممکن است یک مساله ای برای امروز ما فایده نداشته باشد و برای آینده مفید باشد اما برخی از این موارد برای آینده انسان به درد هم نمی خورد. زمانی شخص به خودش می آید که عمر عزیزش تلف شده و گاهی این تلف شدن با معصیت و از دست رفتن واجب هم همراه شده است .