الجمعة 09 شَوّال 1445 - جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳


برو درس آمیرزا حسین، او حرفهایی دارد غیر از حرفهای آخوند

برو درس آمیرزا حسین، او حرفهای دارد غیر از حرفهای آخوند

آقای آسید جمال گلپایگانی[1] می گفت: من از سال 1319 تا 1328 نجف درس مرحوم آخوند شرکت می­کردم. در سال 1328 به سامراء رفتم و در درس آمیرزا محمد تقی شیرازی شرکت کردم. ایشان در تخریب مسلمات آیتی بود. هرچی از درس مرحوم آخوند یاد گرفته بودم همه را خراب کرد، چون مرحوم آمیرزا محمد تقی شیرازی در تخریب مطالب قطعی و مسلمات زبر دست بود. 9 ماهی درس رفتم. بعد متحیّر بودم چه کنم؟ اگر بخواهم به نجف بروم، در نجف همه ی مطالب حول نظر مرحوم آخوند می چرخد و از طرفی آمیرزا محمد تقی همه ی مبانی آخوند را از دست ما گرفته است. در کربلا آسید اسماعیل صدر را دیدم. به ایشان مشکل خودم را گفتم. آسید اسماعیل صدر گفت برو نزد آمیرزا حسین (نایینی)، او حرف هایی دارد، غیراز حرفهای آخوند.


1- سید جمال الدین گلپایگانی مرجع تقلید و از عرفای شیعه در سال ۱۲۹۵ ه.ق، در روستای سعیدآباد گلپایگان بدنیا آمد.

وی در ۱۲ سالگی در نزد برادرانش درس را آغاز کرد و برای ادامه تحصیل، راهی گلپایگان شد و عمده علوم عربی و منطق را از علمای گلپایگان آموخت. در سال ۱۳۱۱ ه.ق در سن ۱۶ سالگی، عازم اصفهان شد و بعد از آن به نجف اشرف رفت. از جمله اساتید وی در فقه: مرحوم آخوند خراسانی، آسید محمد کاظم یزدی، آمیرزا محمد تقی شیرازی و مرحوم میرزای نایینی را می توان نام برد.

مرحوم سید جمال الدین گلپایگانی در عصر روز دوشنبه ۲۹ محرم الحرام سال ۱۳۷۷ قمری (۴ شهریور ۱۳۳۶ش)، در سن ۸۲ سالگی چشم از جهان فرو بست وپیکرش در وادی السلام نجف دفن گردید.