الخميس 17 رَمَضان 1445 - پنجشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳


تمام توجه انسان در نماز به خدا باشد

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی در جمع تعدادی از طلاب جوان حوزه علمیه قم به بیان راهکارهای جلوگیری از فراموشی و حواس پرتی هنگام نماز پرداختند و به آنان پیشنهاد کردند قبل از نماز به مباحثه نپردازند.

جمعی از طلاب جوان حوزه علمیه قم شب گذشته با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با آیت الله العظمی شبیری زنجانی(مدظله العالی) دیدار کردند و از ایشان در باره راهکارهای جلوگیری از حواس پرتی در هنگام نماز پرسیدند.

حضرت آیت الله شبیری زنجانی در توضیح راهکارهای لازم برای مقابله با خسارت در نماز فرمودند: انسان سعی کند قبل از نماز بحث های علمی و کارهایی که ذهن را به خود درگیر می کند نپردازد.

این مرجع عالیقدر با اشاره به جلسه علمی که که قبل از نماز مغرب با حضور ایشان در دفترشان برگزار می شود افزودند: البته ما هم به گعده قبل از نماز مبتلاییم و چاره ای هم نیست و الا زمان قبل از نماز برای گعده مناسب نیست. تکثر و تفکر به مسائل قبل از نماز انسان را مغبون می کند.

این مرجع عالی قدر افزودند: گاهی انسان در حالت عادی و طبیعی قرار ندارد این حالات نیز می تواند موجب حواس پرتی در نماز شود. مثل اینکه شخص هنگام نماز گرسنه باشد یا پر خوری کرده باشد. آیت الله شبیری زنجانی با تأکید بر اینکه اینگونه حواس پرتی ها مبطل نماز نیست ادامه دادند: فقط شکهایی که در رساله های عملیه به عنوان شکهای مبطل آمده است نماز را باطل می کند اما بهتر است انسان در موقع نماز تمام وجود و توجهش به خداوند باشد برای جلوگیری از این حواس پرتی ها بیانهای دیگری هم داریم که می توان به آنها توجه کرد مثل اینکه موقع قرائت انسان نگاهش به محل سجده باشد.