الجمعة 18 رَمَضان 1445 - جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳


در دیدار سرپرست وزارت علوم با آیت الله العظمی شبیری زنجانی مطرح شد:

گسترش فضای دینی در دانشگاههای کشور

همزمان با آغاز سال تحصیلی دانشگاهها سرپرست وزارت علوم امروز با حضور در دفتر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی با این مرجع تقلید دیدار و گفتگو کرد.

جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم هدف از این دیدار را استفاده از نظرات آیت الله العظمی شبیری زنجانی برای ارتقاء سطح ایمانی و دینی دانشگاهها و راهکارهای بومی سازی علوم انسانی عنوان کرد و گفت :

ظرفیت دانشگاههای ما افزایش یافته است و الان بیشتر جوانان کشور وارد دانشگاه میشوند امروز همه از دانشگاه انتظار دارند که هم در زمینه علمی فعال باشد و هم بستری مناسب را برای رشد اخلاقی و دینی دانشجویان فراهم کند تا دانشجو علاوه بر تخصص در مسائل علمی در مسائل ارزشی و اخلاقی هم رشد کند .

سرپرست وزارت علوم دولت تدبیر و امید با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تحول در علوم انسانی گفت ما باید از ظرفیت های موجود در حوزه های علمیه کشور و همچنین نظرات دانشمندانمان برای گسترش علوم انسانی بر مبنای باورهای دینی مان استفاده و نظریات غربی را به شکل صحیح نقد کنیم.

جعفر توفیقی با تاکید بر رویکرد وزارت علوم دولت یازدهم در استفاده از نظرات مراجع تقلید ادامه داد :

سوال ما این است که چگونه باید از ظرفیتهای حوزه استفاده کنیم و چگونه میتوان علوم انسانی را متحول کرد و در مقابل توطئه فرهنگی دشمن ایستاد؟

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی اخلاق ،علم و دین را موضوع مورد نیاز دانشگاهها خواند و توضیح داد:

دین، فوق دو مورد دیگر است یعنی انسان باید احساس مسئولیت دینی داشته باشد که دانشگاه علاوه بر جهت علمی و اخلاقی توجه ویژه ای به مسائل دینی داشته باشد.

این مرجع تقلید جهان تشیع ادامه داد مراد ما از دین، آموزش احکام در دانشگاه نیست بلکه مراد از دین مسائل ایمانی و خداباوری است ، ایشان استفاده از استادان با ایمان را شرط تحقق فضای دینی در دانشگاهها عنوان کرد و فرمود:

افرادی در دانشگاهها گماشته شوند که خودشان تجسم خداباوری باشند چرا که اگر جوّ دانشگاه سالم باشد افراد دیگر هم تابع جوّ میشوند.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی با ابراز خرسندی و رضایت از رویکرد جعفر توفیقی به دانشگاهها و دغدغه های صحیح ایشان خاطر نشان کرد :دوره هایی به این مسائل توجه نمیشد اما اسباب خوشبختی است که امروز مورد توجه واقع شده است و وظیفه ما است که برای خدمتگذاران به کشور منتسب به امام صادق علیه السلام دعا کنیم و شما هم موفق خواهید بود چرا که این وعده الهی است که انسان اگر در راه خدا کوشش کند موفق میشود.