السبت 10 شَوّال 1445 - شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳


در پاسخ آیت الله العظمی شبیری به یک پرسش مطرح شد: تاکید بر حفظ حرمت فاطمیه در روز طبیعت

در پاسخ آیت الله العظمی شبیری به یک پرسش مطرح شد:

تاکید بر حفظ حرمت فاطمیه در روز طبیعت

آیت الله العظمی شبیری ایام فاطمیه را از ارکان بقاء دین دانسته و از عموم شیعیان ایران خواستند از انجام هرکاری که شائبه تضعیف یا حرمت شکنی سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را دارد پرهیز کنند.

این مرجع عالی مقام در پاسخ به این سوال که “در تقارن روز طبیعت با ایام فاطمیه وظیفه شیعیان چیست”، برگزاری مجلس عزای حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها را “افضل قربات و از مصادیق تعظیم شعائرالله” نامیدند و گفتند: در این مصیبت امام عصر (عج)، امیرالمومنین و فرزندانشان علیهم السلام عزادارند و جادارد ما هم با شکوه تمام به عزاداری بپردازیم.

متن کامل پرسش و پاسخ بدین شرح است:

پرسش:

13فروردین در تقویم ملی جمهوری اسلامی ایران، روز طبیعت نام گرفته و در این روز بسیاری از مردم با سفر به مناطق گردشگری، پارکها، دشتها، بیابانها و صحراها به تفریح می پردازند.

نظر به اینکه امسال این روز با ایام فاطمیه مصادف شده است خواهشمند است نظر خود را درباره برپایی سنت دیرینه روز طبیعت و تفریح و مسافرت در این روز بیان فرمایید.

پاسخ:

باسمه تعالی

برگزاری مراسم عزای حضرت صدیقه شهیده فاطمه زهرا علیها السلام از افضل قربات و از مصادیق تعظیم شعائر الله است

بی شک تعظیم ایام فاطمیه از ارکان بقاء دین به شمار می آید و فارغ از مقام عصمت و شفاعت حضرت صدیقه طاهره که جا دارد به خاطر آن عزای ایشان با شکوه تمام برگزار شود از آنجا کهدر این مصیبت امام عصر (عج) عزادارند. در این مصیبت امیرالمومنین و فرزندانشان عزادارند. جای داردما به عنوان پیروان این حضرات با شرکت در مجالس عزا که توفیقی الهی است و نصیب هر کسی نمی شود. با شکوه تمام به اقامه عزای این حضرت بپردازیم و با حفظ حرمت این ایام، از انجام هر کاری که شائبه تضعیف یا بی احترامی به این مجالس است پرهیز نماییم.