تم پیشفرض
گوسفندی را ذبح کرده اند اما حیاتش در زمان ذبح برایمان مشکوک است و هیچ حرکتی دال بر حیات نکرده است. آیا خروج خون به حد متعارف برای حلال بودن آن کافی است؟
در فرض مذکور که حیات مشکوک است اگر احتمال دهد كه حيوان بعد از سر بريدن حركتى كرده، کافی است ولى اگر تنها خون بسيار تازه بيرون آيد و بداند كه حيوان بعد از سر بريدن حركتى نكرده كفايت نمىكند.
آیا نقوش شرف شمس که در 19 برج حمل حکاکی می شود و منصوب به حضرت علی(علیه السلام) است، صحت دارد؟ و آیا استفاده ی از آن برای عموم جایز هست؟
سندی بر این مطلب نیافتیم. البته منقول است مرحوم کفعمی در مصباح در مورد این حروف فرموده اسم اعظم است ولی سند معتبری بر این مطلب ذکر نکرده است. استفاده از آن به امید درک ثواب مانعی ندارد.
مردی که زنش فوت کرده و زن دوم گرفته از همسر دومش فرزند پسری دارد. آیا پسر زن دوم بر مادرهمسر اولش محرم است؟
نامحرم است حتی اگر زن اول در قید حیات باشد.
در مواردی که انجام کارهایی به عنوان یک کار مستحب بر آن تاکید شده است اما در جامعه امروز اگر فردی آن کار را
اگر انجام عمل مستحبی در عرف جامعه به نحوی باشد که موجب تمسخر و خوار شدن فرد گردد، ترک شود.
اگر شخصی شک کند که کثیرالشک است یا نه، چه وظیفهای دارد؟
بايد به دستور شك عمل نمايد و كثيرالشك تا وقتى اطمينان نكند كه به حال مردم معمولى برگشته، بايد به شك خود اعتنا نكند.
به خاطر دیابت دو عضو از بدن بیماری (یکی دارای استخوان و دیگری بدون استخوان) قطعشده است. آیا دفن آنها واجب است؟ اگر بیمارستان اجازه ندهد چطور؟
هر دو مورد بنابر احتیاط باید دفن شود. البته اگر بیمارستان خود متکفل دفن آن می شود یا دفن آن به هیچ وجه ممکن نیست، وظیفهای ندارید.
- آیا در اموال شخصی که مبتلا به آلزایمر است میتوان تصرف کرد؟ حدود اختیارات در این موارد چگونه است؟
تصرف در اموال افراد محجور، تنها توسط قیّم شرعی و با رعایت مصلحت آنان جائز است.
آیا با خواندن بخشی از آیات سجده دار نیز سجده واجب می شود یا باید تمام آن خوانده شود؟
اگر مشتمل بر قسمتی باشد که امر به سجده می کند باید سجده را بجا آورد.
آیا برای لمس کردن آیات قرآن از روی صفحه گوشی های لمسی باید وضو گرفت؟
خیر، نیازی به وضو ندارد.
کشتن حشرات و حیواناتی مانند سگ، موش، مارمولک و ... که ممکن است موجب اذیت باشند، بدون ضرورت چه حکمی دارد؟
اگر غرض عقلائی در کشتن حیوانی باشد اشکالی ندارد ولی اگر عقلا، کشتن بدون دلیل یا ایذاء حیوانی را تقبیح و مذمّت کنند، جایز نیست.