تم پیشفرض
شخصی یک فقره چک به دیگری واگذار میکند و شرط مینماید که اگر وجه آن در سررسید معین پرداخت نگردد، باید مبلغی اضافه بر مبلغ چک نیز پرداخت کند. آیا این شرط مشروع است؟
شرط مذکور، ربوی و باطل است.
اینجانب در سال گذشته یک باب منزل مسکونی خریداری کردم ولی از آنجایی که فروشنده نتوانست به تعهدات خود عمل کند، مجبور به اقاله شدیم ولی شرط کرده بودیم که در صورت اقاله، قیمت کارشناسی روز ملاک باشد. حال با توجه به افزایش قابل توجه قیمت این ملک، آیا اقاله به شرط اضافه صحیح است؟
به طور کلی اقاله به قیمتی جز قیمت اولیه باطل است.
آیا ظروف کهنه مسی، آلومینیومی و مانند آن را در مقابل خرید ظروف نو از همان جنس -به اضافه پرداخت مابه التفاوت قیمت ظرف نو و کهنه- میتوان فروخت؟
اگر در یک معامله انجام شود، جایز نیست ولی خرید و فروش آن در دو معامله مستقل اشکال ندارد.
حکم خرید و فروش سگ چیست؟ و درآمد حاصل از آن چه حکمی دارد؟
خرید و فروش سگ صحیح نیست و کسب در آمد از این طریق حرام است مگر سگ نگهبان، گله و صید.
آیا گرفتن خسارت از مجری پروژه های ساختمانی بابت دیرکرد در تحویل ساختمان، صحیح است؟
اگر کارفرما چنین شرطی با پیمانکار نماید اشکالی ندارد اما پیمانکار نمی تواند بابت تاخیر در پرداختهای کارفرما شرط جریمه نماید.
دستکاری کیلومتر شمار ماشین برای اینکه کارکرد آن را کمتر نشان دهند، چه حکمی دارد؟ آیا خریدار میتواند معامله را فسخ کند؟
کاری که سبب شود کالا بهتر از آنچه هست نشان داده شود به طوری که در قیمت کالا تأثیرگذار باشد، تدلیس و حرام است و موجب ثبوت خیار تدلیس خواهد بود.
برخی از فروشندگان دام زنده، یکی دو روز قبل از معامله، آب فراوان و داروها و غذاهای اشتها آور به دام میخورانند تا افزایش وزن کاذب پیدا کند و آنچه حیوان خورده نیز تبدیل به گوشت نمیشود. آیا چنین کارهایی جایز است؟
اگر متعارف خریداران، از این موضوع اطلاع نداشته باشند و به خیال آنکه وزن طبیعی حیوان همینقدر است اقدام به خرید کنند، این کار جایز نیست و مشتری خیار فسخ دارد.
آیا فروش امتیاز وام جایز است؟
خرید و فروش امتیاز و حق وام (نه خود وام) به دیگری، در صورتی که منع قانونی نداشته باشد، و اصل وام نیز مشروع باشد اشکالی ندارد.
معاملات باینری آپشن و درآمد حاصل آنها چه حکمی دارد؟
این معامله باطل است ولی تصرف در وجه دریافتی، با فرض اینکه مالک پایگاه اینترنتی که پول را پرداخت میکند، مسلمان یا کافر ذمی نیست، مانعی ندارد.
در معاملهای طرفین توافق میکنند که در صورت پشیمانی هر یک از آنها از انجام معامله، شخص پشیمان شده مبلغ مشخصی را به طرف مقابل پرداخت کند. آیا دریافت این مبلغ جایز است؟
چنین شرطی در بیع صحیح نیست.