الخميس 15 شَوّال 1445 - پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳


شوک بزرگ به خریداران: دیگر نت بوک تولید نمی شود

نود آي سی تی – از بازار سازندگان سخت افزاری دنیا خبر رسیده اینتل به زودی نقشه راه تکنولوژی خود درباره خط تولید پردازنده‌های اتم را عوض خواهد کرد.

بر این اساس سخت افزارهای مرتبط با نت بوک نیز خط تولیدشان متوقف شده و دارندگان این نوع دستگاه‌ها دیگر پشتیبانی سخت افزاری نخواهند شد.

ایسوس رسما اعلام کرده خط تولید موسوم به Eee PC خود را بازنشسته می کند. ایسر نیز گفته هیچ نقشه تولید جدید نت بوک در سر نداشته و آنها نیز تولید را متوقف کرده‌اند.

بنابراین شوک جدیدی را فروشندگان و خریداران این دستگاه‌ها متحمل خواهند شد.

البته باقی مانده پردازنده‌های اتم راهی بازار موبایل خواهد شد. به گفته کارشناسان در کوتاه مدت چون دلیلی وجود ندارد، بازار کمی سردرگم شود اما سازندگان با تولید اولترابوک‌ها جبران مافات فروش خود را خواهند کرد.

دلیل اصلی توقف تولید نت بوک‌ها ورود تبلت‌ها به بازار جهانی و اشباع شدن بازار است و از آنجا که کارشناسان پیش بینی کرده بودند که تبلت‌ها همه چیز را عوض خواهند کرد، مطابق گفته آنها حالا نت بوک‌ها بازنشسته خواهند شد.

جری شن مدیر اجرایی ایسوس گفته خط تولید سری ان2600 به دستور او از کار افتاده است.

ام.اس.آی (MSI) نیز بدنبال تصمیمات جدید تولید نت بوک را متوقف خواهد کرد هر چند هنوز در حال فروش سری ان2800 است. تقاضای بالا برای تبلت‌ها فروشندگان را نگران نکرده است و آنها مطمئنا جایگزین خوبی را برای نت بوک‌ها پیدا کرده‌اند.

به گفته کاشناسان اولترابوک‌ها (که البته گران هستند) و نیز تبلت‌ها در مجموع فروش نت بوک‌ها را نه تنها جبران می کنند, بلکه بازار فروش سخت افزار را به کلی تغییر می دهند.

نت بوک‌ها (netbook) با هدف رونق دادن به بازار کاربران آنلاین و موبایل (همیشه در حال سفر)، با پردازنده اتم و عمر باطری زیاد و صفحه نمایشگر کوچک چند سالی است کاربران را به خود مشغول کرده است.

به گزارش خبر آنلاین، گفته می‌شود عرضه نت بوک‌ها در فصل چهارم سال میلادی جاری 50 درصد کاهش خواهد داشت.