السبت 10 شَوّال 1445 - شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳


مال حرام مانع رشد معنوی انسان است

آیت الله العظمی شبیری (مدظله):

مال حرام مانع رشد معنوی انسان است

آیت الله العظمی شبیری زنجانی با تاکید برلزوم مراقبت برای کسب رزق حلال گفتند: بر اساس روایات روزی افراد مشخص است، پس انسان تا می تواند باید در جهت کسب مال حلال تلاش کند چرا که مال حرام مانع رشد معنوی انسان می شود.

مرجع تقلید شیعه در جمع تعدادی از شهروندان قم، با اشاره به این نکته که انسان نباید همواره در مقابل کسب حرام، منتظر عذاب فوری از طرف خدا باشد توضیح دادند: اینگونه نیست که اگر کسی مال حرامی را وارد زندگیش کرد حتما در همین دنیا عقاب شود چرا که مجازات در این دنیا باعث کسر مجازات آخرت است. کسانی که نسبت به کسب حلال دقت ندارند و به اینکه حرام وارد زندگیشان می شود توجهی نمی کنند همواره چشم انتظار عقاب دنیایی نباشند.

آیت الله العظمی شبیری دراین باره توضیح دادند: مجازات و عقاب آخرت بسیار شدیدتر از عقاب در دنیاست و اگر بخواهند کسی را خیلی شدید عقاب کنند مجازاتش را به آخرت موکول می کنند. اگر کسی را در این دنیا عقاب کنند از میزان عذاب آخرتش کم می شود. اگرعقابی در دنیا مشاهده می شود برای این است که مصالح نوع آن را اقتضاء می کند. برای اینکه دیگران متوجه قبح آن عمل شوند.

فقیه عالی قدر حوزه علمیه قم افزودند: ما روایات زیادی داریم که در آن به مقدر بودن روزی افراد بیان شده و می فرمایند رزق را به حرام آلوده نکنید. ما باید به این نکات توجه داشته باشیم و در جهت کسب مال حلال تلاش کنیم. بزرگان ما خیلی در این زمینه دقت داشته اند . مال حرام جلو رشد معنوی انسان را می گیرد و عذاب آخرت را در پی دارد.