الخميس 17 رَمَضان 1445 - پنجشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳


ولایت اهل بیت علیهم السلام بزرگترین نعمت

ولایت اهل بیت علیهم السلام

بزرگترین نعمت

از نکاتی که در روایات اهل بیت علیهم السلام مورد تاکید می باشد این است که ولایت اهل بیت علیهم السلام یکی از نعمتهایی است که خداوند متعال آن را به برخی از بندگان خویش اعطا کرده است.

در برخی از روایات نیز از ولایت اهل بیت علیهم السلام به عنوان بزرگترین نعمتی یاد کرده اند که خداوند متعال به بندگان عطا نموده است. برهمین اساس در ذیل برخی از آیات نیز بدین نکته تاکید شده است که در روز قیامت از نعمت اهل بیت علیهم السلام از شما سوال خواهد شد که آیا شکر این نعمت را بجا آورده اید؟

از این رو یکی از سفارشات مهم در روز عید غدیر تاکید بر این نکته است. چه اینکه یکی از اعمال معروف در روز عید غدیر تذکر به برادران دینی و حمد و سپاس خداوند متعال بر این نعمت بزرگ می باشد. (الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الأَئِمَّةِ عليهم السلام.) که به معنای شکر و حمد الهی به جهت برخورداری از نعمت ولایت می باشد.

در توضیح این مطلب که چرا از ولایت اهل بیت علیهم السلام به عنوان نعمت یاد شده و این که برترین نعمت به بندگان است؛ می توان چنین گفت که نعمت ولایت از جمله نعمت های معنوی است که در سعادت انسان ها در دنیا و آخرت بسیار موثر بوده و نقش محوری در این زمینه دارد. چنانکه در برخی از روایات از مرگ کسی که از نعمت ولایت محروم باشد به مرگ جاهلی تعبیر شده است. بهترين سند بر ادعاي فوق، روايت مشهوري است که اهل سنت وشيعه آن را نقل نموده وبر آن اعتماد کرده اند و آن اينکه پيامبر اکرم صلى الله عليه وآله وسلم فرمودند: “من مات ولم يعرف إمام زمانه مات ميتة جاهلية” (کسي که بميرد وامام زمان خويش را نشناسد، به مرگ جاهليت مرده است.)

در روایتی معروف اصبغ بن نباته از امیر المؤمنین (علیه السلام) نقل می کند که حضرت فرمودند : « چه می شود گروهی را که سنت پیغمبر را تغییر دادند و از وصی او اعراض کردند ، آیا نمی ترسند از نزول عذاب الهی؟ سپس این آیه را تلاوت فرمود : « أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ بَدَّلُواْ نِعْمَهَ اللّهِ کُفْراً وَأَحَلُّواْ قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ آیا نمی بینی کسانی را که نعمت های خدا را تبدیل به کفر کردند و قوم خود را به نابودی کشاندند ، آنگاه فرمودند : نَحنُ النِّعمَهُ الّتی اَنعَمَ اللهُ بِها عَلی عِبادِه وَ بِنا یفوزُ مَن فازَ یومَ القِیامَهِ» آن نعمتی که خداوند بر بندگانش نازل کرده است ماییم و به وسیله ی ما در قیامت رستگار می شوند .

شایان ذکر است که براساس برخی از روایات نعمت ولایت براساس صفت رحیمیت خداوند به برخی از بندگان مومن تعلق گرفته برخلاف نعمت های دیگری که براساس رحمانیت خویش به همه انسان ها ارزانی داشته و دارد. در همین زمینه می توان به روایتی از امام صادق علیه السلام اشاره کرد :

(إنَّ الله يعطي الدنيا لمن يحبّه ويبغض ولا يعطي هذا الأمر إلاَّ أهل صفوته).خداوند نعمتهاي دنيا را به مومن وکافر مي دهد، ولي نعمت ولايت را جز به برگزيدگان از مخلوقاتش عطا نمي کند.

این مضمون نیز در زیارت جامعه کبیره نیز بسیار تکرار شده است: اشهد ان هذا سابق لکم فیما مضی و جار لکم فیما بقی …. ما خصنا به من ولایتکم طیبا لخلقنا و طهارة لأنفسنا و تزکیة لنا و کفارة لذنوبنا فکنا عنده مسلمین بفضلکم و معروفین بتصدیقنا ایاکم…..فاز الفائزون بولایتکم بکم.

گواهى دهم که این مقام و منزلت در زمان گذشته براى شما ثابت بوده …..تا آنگاه که با آوردنتان در این جهان بر ما منّت گذارد و قرارتان داد در خانه هایى که اجازه داد بلند گردند و نام او در آنها برده شود و مقرّر داشت که درودهاى ما بر شما و هم چنین آنچه را از دوستى شما براى ما مخصوص داشته همه اینها موجب پاکى اخلاق ما و پاک شدن خود ما و تزکیه ما و کفاره گناهان ما باشد …

در فقره دیگری از این زیارت چنین آمده است : بمُوالاتِکُمْ علّمنا اللهُ معالِم دِینِنا، واصْلح ماکان فسد مِنْ دُنْیانا، وبِمُوالاتِکُمْ تمّتِ الْکلِمهُ، وعظُمتِ النِّعْمهُ، وائْتلفتِ الْفُرْقهُ، وبِمُوالاتِکُمْ تُقْبلُ الطّاعهُ الْمُفْترضهُ.«بوسیله دوستى شما خداوند به ما یاد داد دستورات دینمان را و اصلاح کرد آنچه را که از دنیاى ما تباه گشته بود و بوسیله شما کلمه (توحید و معارف دین) کامل شد و نعمت بزرگ گشت و جدایى و اختلاف مبدّل به الفت و اتحاد گردید و بوسیله موالات شما پذیرفته گردد…»

مطابق با مضمون فوق موالات اهل بیت علیهم السلام موجب آشنایی پیراوان آنها با اصول دین و اصلاح دنیای آنها خواهد شد. قبولی طاعات و عبادات نیز از دیگر نتائج ولایت اهل بیت علیهم السلام خواهد بود. این در حالیست که در برخی دیگر از روایات از نعمت ولایت به برترین نعمتها یاد شده است. در روایتی از ابی یوسف بزاز نقل شده است : تَلَا أَبُو عَبْدِ اللّهِ عليه السلام هذِهِ الْآيَةَ: «فَاذْكُرُوا آلاءَ اللّهِ» قَالَ: «أَ تَدْرِي مَا آلَاءُ اللّهِ؟» قُلْتُ: لَا، قَالَ: «هِيَ أَعْظَمُ نِعَمِ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ وَ هِيَ وَلَايَتُنَا.« امام صادق (علیه السلام) آیه « وَذکُروا آلاءَ اللّهِ» را تلاوت کرد سپس فرمودند : آیا می دانی مراد از نعمت های الهی چیست ؟ فرمود : همان مراد بزرگترین نعمت خداوند بر خلقش می باشد و آن ولایت ما اهل بیت است.»

بنابراین از آنچه گذشت معلوم شد که ولایت اهل بیت علیهم السلام نه تنها نعمت بوده بلکه بزرگترین و مهمترین و موثرترین نعمت خداوند به خلق بوده چرا که خداوند به وسیله آنها به دیگران نیز نعمت داده و اساس راهنماي انسان بسوي سعادت ابدي نیز می باشند.

الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الأَئِمَّةِ عليهم السلام