الجمعة 18 رَمَضان 1445 - جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳


گزیده الکلام…؛ شیعیان و بت پرستان میانمار

گزیده “الکلام…”؛ شیعیان و بت پرستان میانمار

اين ايّام [اسفند 1320]، «رنگون» پايتخت آنجا، [در جریان جنگ جهانی دوم] مورد حمله ژاپنی هاست. در رنگون، شيعه زياد است. حاج سيّد محمّدباقر گلپايگانى، از جانب آيت اللّه‏ آقاى آقا سيّد ابوالحسن اصفهانى، مبعوث به امامت جماعت آنجا و بيان معالم دين اهالی گرديده. آقاى ریحان الله و آقاى حاج شيخ حسن گلپايگانى، از آقاى نامبرده نقل كردند كه شيعه ‏هاى آنجا، شب عاشورا توى آتش مى‏روند.

مى‏گفتند: ما نيز على الرسم بايد در آن حوزه حضور داشته باشيم. طورى آتش روشن مى‏ نمايند ما با اينكه به فاصله زيادى در دور آتش مى‏ ايستيم؛ با وجود اين، حرارت آن در گونه‏ هاى ما تأثير مى‏كند؛ ولى آن ها پاى كوبان، “شاه حسين” گويان، دسته دسته، از اين طرف آتش وارد شده، از آن طرفش بيرون مى‏روند؛ و باز به همين طور بر مى‏گردند، مكرّراً از ميان آتش مى‏ گذرند.

بارى، در رنگون، بت پرست هم زياد وجود دارد، آقاريحان و آقاى شيخ حسن، از بت پرستان آنجا نيز حكايت ها نقل كردند و گفتند كه آقای گلپايگانى گفت: در آنجا، بت پرست‏ها را رسم اين است كه هر سال، بت تازه‏اى بخرند از طلا يا سنگ يا چوب يا مقوّا، بزرگ يا كوچك، هر كسى به فراخور حال خود. بعد از يك سال ستايش آن، در روز معيّنى، هر كس معبود خود را در دست گرفته، در يك محلّى اجتماع مى‏ نمایند. بعد، با نظم و ترتيب مخصوص حركت كرده، بت‏ها را مى‏برند توى دريا مى‏ريزند و آن گاه، بت نو دوباره مى‏خرند، سال ديگر هم چنين.

اين بت ها را در ژاپن مى‏تراشند. از قضا، آن بت ها كه به دريا ريخته مى‏شود، آن ها نيز ذخيره ژاپنى‏ ها مى‏ گردد؛ چون آن ها مى‏ آيند، آن موضع را از دريا كه بت مى ‏ريزند پاك مى‏كنند و بت‏ها را بيرون مى‏ آورند، اصلاح كرده، دوباره در بازار رنگون به فروش مى‏ رسانند. بت فروشى، يكى از تجارت های مهمّ ژاپنى‏ ها است.