السبت 20 مُحَرَّم 1446 - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳


آیت الله العظمی شبیری زنجانی؛ از بافضیلت ترین اعمال شب قدر یادگیری احکام و علوم اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی؛

از بافضیلت ترین اعمال شب قدر یادگیری احکام و علوم اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی دام ظلّه برقراری مباحثه‌های علمی در شبهای قدر را از بافضیلت ترین اعمال دانستند و فرمودند: از مصادیق مذاکره علمی، مطالعه کتاب‌های دینی و یادگیری احکام شرعی و علوم موردنظر حضرات ائمه علیهم‌السلام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی، معظمٌ له در جمع گروهی از طلبه های حوزه علمیه قم ضمن تشریح برخی احادیث، بر ارزش علم آموزی تاکید کردند و فرمودند: ما در این ایام با فضیلت، که به گفته قرآن بهتر از هزار ماه است بحثهای علمی را تعطیل نمی کنیم. شبهای قدر بهترین شبها برای عبادت و بهترین عبادت مباحثات علمی مشایخ است.

این مرجع عالی قدر در پاسخ به این سوال که آیا ندای هاتف پس از شهادت حضرت امیر علیه السلام را همه مردم شنیدند، گفتند: این مطلب در کتاب بحار نقل شده است. اینکه می گویند هاتف ندا می دهد لزوما به این معنا نیست که همه مردم این ندا را شنیده باشند.

ایشان در ادامه توضیح دادند: مطالب بسیاری از بزرگان معاصر نقل شده که نشان می دهد برخی افراد نداها و صداهایی را می شنوند که ممکن است دیگران آن را نشنوند. افراد مختلفی از حاج شیخ عباس قمی نقل می کنند که ایشان به وادی السلام نجف می روند. در آنجا حاج شیخ عباس صدای عجیبی را می شنود همانند صدای شتری که بخواهند داغ کنند. صدا را که دنبال می کند می بیند از دل یک قبر است. به همراهش می گوید شما این صدا را می شنوید؟ می گوید نه.

معظمّ له ادامه دادند: افراد موثق از مرحوم آقای بروجردی نقل می کنند که ایشان یک مدت در اوقات فراغت مثنوی می خوانده، در شبی صدایی می شنود که این شخص راه را گم کرده است لذا کتاب را کنار می گذارد و یک کتاب اخلاقی را انتخاب می کند. بالاخره از این امور نسبت به افراد مختلف متعدد نقل شده است.

در ادامه این نشست، آیت الله العظمی شبیری زنجانی دام ظلّه در پاسخ به سوال یکی از طلاب که از ایشان درباره تفسیر ” لیلة القدر” به حضرت فاطمه سلام الله علیها پرسید، گفتند:در این بیان « اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ» که در کتاب تفسیر فرات آمده است اشکالی به نظر نمی رسد. آیه معنای ظاهری و معنای باطنی دارد و این معنا می تواند نظر به باطن داشته باشد. اما اینکه در اینجا حضرت زهرا سلام الله علیها بیان شده و مختص به حضرت گردیده و دیگر حضرات بیان نشده اند، استبعاد ندارد و ممکن است امری به یکی از معصومین علیهم السلام مختص باشد. مثلا آثاری که برای تربت حضرت سیدالشهدا علیه السلام بیان شده است برای تربت حضرت پیامبراکرم صلی الله علیه و آله بیان نشده است.

مرجع عالی قدر شیعیان در پاسخ به سوال یکی از فضلا در مورد برنامه عبادی ایشان در شبهای قدر، گفتند: علاوه بر مباحثات علمی، معمولا آن صد رکعت نماز و دعای جوشن را می خوانم.