السبت 20 مُحَرَّم 1446 - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳


آیت الله العظمی شبیری زنجانی از دانش آموختگان مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام تقدیر کرد.

همزمان با عید سعید غدیر خم:

آیت الله العظمی شبیری زنجانی از دانش آموختگان مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام تقدیر کرد.

طی مراسم با شکوهی با حضور اساتید و فضلای حوزه علمیه، فارغ التحصیلان مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام قم، لوح پایان دوره خود را از دستان آیت الله العظمی شبیری زنجانی دریافت کردند.

جشن فارغ التحصیلی دانش‌آموختگان دوره‌های سوم و چهارم بخش خارج مدرسه فقهی امام باقر(علیه السلام) به همراه مراسم تلبّس جمعی از طلاب جوان به لباس مقدس روحانیت، چهارشنبه شب (8مهر 1394) همزمان با ایام عید سعید غدیر با حضور آیت الله العظمی شبیری زنجانی در مدرسه فقهی برگزار شد.

در این مراسم حضرات آیات خرازی ، سید علی محقق داماد، استادی و جمع گسترده ای از استادان سطح عالی، طلاب و فضلای حوزه علمیه قم حضور داشتند.

مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام در سال 1380 با پیشنهاد و اشراف این مرجع عالی قدر و با هدف تـقویت بنیاد اندیشه و مـطالعات فقهی و پرورش فقیهان قوی بنیه پایه گذاری شده است.

آیت‌الله استادی، مدیر اسبق حوزه علمیه قم، به عنوان سخنران این جلسه طی سخنانی با انتقاد از وضعیت علمی حوزه گفت: وضع عمومی حوزه به گونه ای نیست که همه طلبه‌ها مجتهد شوند. باید مدارسی مثل مدرسه فقهی امام محمدباقر(علیه السلام) تشکیل شوند که طلبه‌ها به درجه اجتهاد برسند. استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به رواج مدرک‌گرایی در حوزه گفت: مدرک، آفت و آسیب حوزه شده و مدارس نباید به فشار طلاب توجه کنند و مدرک بدهند.

وی در ادامه سخنانش به سنت سابق حوزه در گرفتن « اجازه اجتهاد» از بزرگان دین اشاره کرد و خواستار ادامه این روند شد.

آیت الله استادی از طلبه ها خواست درس خواندن و ترویج دین را وظیفه اصلی خود بدانند و از ورود به شغل های اداری دوری کنند.

در این جلسه، دانش آموختگان دوره سوم و چهارم بخش خارج فقه و اصول مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام که پس از یازده سال مطالعات پیگیر، دوره سطح و خارج (در دو بخش مقدمات و عمومی استنـباط) را سپری کرده اند، لوح پایان دوره خود را از دستان آیت الله العظمی شبیری زنجانی دام ظله دریافت کردند.

2,3