سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰

ویژه نامه


إِنَّ عِنْدَنَا لَمُصْحَفَ فَاطِمَهَ علیها السلام

إِنَّ عِنْدَنَا لَمُصْحَفَ فَاطِمَهَ علیها السلام

یا فاطمه الزهراء یا بنت محمد ، یا قره عین الرسول ، یا سیدتنا ومولاتنا ، إنّا توجهنا واستشفعنا وتوسلنا بک إلى الله ، وقدمناک بین یدی حاجتنا ، یا وجیهه عند الله أشفعی لنا عند الله

در منابع اسلامی از کتبی یاد شده است که اختصاص به معصومین (علیهم السلام) داشته است و آنان از محتوای آن کتب باخبر بوده اند. مانند مصحف حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و مصحف فاطمه(سلام الله علیها(

در بسیاری از روایات معتبر به این نکته اشاره شده که حضرت زهرا سلام الله علیها دارای مصحفی بوده اند که اخبار مختلفی در آن درج شده است.

در اصول کافی در این رابطه چنین می خوانیم:

عِدَّهٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِیزِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) یَقُولُ تَظْهَرُ الزَّنَادِقَهُ فِی سَنَهِ ثَمَانٍ وَ عِشْرِینَ وَ مِائَهٍ وَ ذَلِکَ أَنِّی نَظَرْتُ فِی مُصْحَفِ فَاطِمَهَ (علیها السلام) قَالَ قُلْتُ وَ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَهَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَمَّا قَبَضَ نَبِیَّهُ (صلی الله علیه وآله وسلم ) دَخَلَ عَلَى فَاطِمَهَ (علیها السلام) مِنْ وَفَاتِهِ مِنَ الْحُزْنِ مَا لَا یَعْلَمُهُ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَرْسَلَ اللَّهُ إِلَیْهَا مَلَکاً یُسَلِّی غَمَّهَا وَ یُحَدِّثُهَا فَشَکَتْ ذَلِکَ إِلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فَقَالَ إِذَا أَحْسَسْتِ بِذَلِکِ وَ سَمِعْتِ الصَّوْتَ قُولِی لِی فَأَعْلَمَتْهُ بِذَلِکَ فَجَعَلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) یَکْتُبُ کُلَّ مَا سَمِعَ حَتَّى أَثْبَتَ مِنْ ذَلِکَ مُصْحَفاً قَالَ ثُمَّ قَالَ أَمَا إِنَّهُ لَیْسَ فِیهِ شَیْ‏ءٌ مِنَ الْحَلَالَ وَ الْحَرَامِ وَ لَکِنْ فِیهِ عِلْمُ مَا یَکُون‏ .

حمادبن عثمان می گوید: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم فرمود : در سال 128 مخالفان مذهب و دعوت کنندگان به باطل اعلام وجود خواهند کرد. این موضوع را در مصحف فاطمه (سلام الله علیها) دیدم . پرسیدم : مصحف فاطمه چیست؟ فرمود : با رحلت رسول خدا ( صلی الله علیه وآله وسلم) غم واندوه فراوان فاطمه را فرا گرفت که اندازه آن را خدا می داند . به همین جهت خداوند فرشته ای را نزد فاطمه فرستاد تا با هم سخن شدن با وی غم واندوهش زدوده شود .

فاطمه(سلام الله علیها) جریان را به علی(علیه السلام) گزارش کرد. علی(علیه السلام) فرمود : هر وقت آمدنش را احساس نمودی و صدایش را شنیدی به من خبر بده. فاطمه آمدن فرشته را به علی(علیه السلام) خبر داد. علی(علیه السلام) آنچه را می شنید می نوشت تا در نهایت همانند کتابی کامل گردید.

سپس امام صادق(علیه السلام) فرمود : در این کتاب ازحلال وحرام چیزی نیست ؛ بلکه آنچه درآن دیده می شود دانش وآگاهی از حوادث واخبار آینده است.

از برخی روایات به دست می آید که مصحف فاطمه (سلام الله علیها) نزد اهل سنت امری شناخته شده بود و آنان می پنداشتند که شیعه بر اساس آموزه های اهل بیت (علیهم السلام) معتقدند که بخشی از آیات تحریف و حذف شده در قرآن در این مصحف آمده است. از این رو امامان معصوم به شدت وجود هر گونه آیات قرآن در این مصحف را انکار کرده اند. در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) می خوانیم : «به خدا قسم مصحف فاطمه نزد ما است و در آن یک آیه ی قرآن هم وجود ندارد».

مرحوم آیت الله خویی در این باره چنین می نویسد:

«المراد بمصحف فاطمه علیها السّلام ما ورد فی الروایات المعتبره فی الکافی «أن ملکا …. فهو لیس قرآنا کما توهّم، و لا کتابا مشتملا على الأحکام، فإن هذا التوهّم مخالف للنصوص» «مراد از مصحف فاطمه علیها السلام مطابق با روایات معتبر درکافی و… و واضح است که این مصحف با قرآن تفاوت داشته چنانچه مشتمل بر احکام و فروعات فقهی نیز نمی باشد».

مصحف فاطمه سلام الله علیها به عنوان اسرار رسالت و امامت، تنها در دست ائمه معصومین علیهم السلام به یادگار مانده و مطابق روایتی از امام رضا علیه السلام یکی از نشانه های امامت شمرده شده است:

« و یکون عنده مصحف فاطمه سلام الله علیها؛مصحف فاطمه سلام الله علیها در نزد او از نشانه های امامت می باشد».

از بررسی روایات مرتبط با مصحف حضرت زهرا سلام الله علیها بر می آید که در این کتاب شریف به موضوعات زیر پرداخته شده است:

1. خبر حوادث آینده. 2.وصیت حضرت فاطمه. 3. نام تمام فرمانروایانی که تا قیام قیامت به حکومت خواهند رسید 4. خبر دادن از فرزندان حضرت زهرا.5. گزارش احوال پیامبر و جایگاه او پس از وفاتش به حضرت زهرا (سلام الله علیها)

نکته شایان ذکر در رابطه با جریان مذکور، اثبات فضیلت مهم محدثه و نزول ملائک بر ایشان می باشد. چه اینکه از نام های معروف فاطمه زهرا سلام الله علیها محدثه است که امام صادق علیه السلام در سبب نامگذاری مادرش فاطمه به محدثه چنین می فرماید: «انما سمیت فاطمه محدثه لان الملائکه کانت تهبط من السماء فتنادیها کما تنادی مریم بنت عمران؛ اینکه فاطمه سلام الله علیها به محدثه نامگذاری شد چون فرشتگان پیوسته از آسمان فرود می آمدند و به فاطمه سلام الله علیها خبر می دادند همانطور که به مریم دختر عمران خبر می دادند».