السبت 20 مُحَرَّم 1446 - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳


بیانیه آیت الله العظمی شبیری زنجانی به مناسبت فاطمیه؛ امت وفادار جامه عزا می پوشد.

بيانيه آيت الله العظمي شبيري زنجاني به مناسبت فاطميه؛

امت وفادار جامه عزا مي پوشد

آيت الله العظمي شبيري زنجاني با صدور بيانيه اي وفاداري به ايام عزاي حضرت زهرا سلام الله را مورد تاکيد قرار داده و از دستگاه هاي اجرايي خصوصاً صدا و سيما خواسته اند در حفظ حرمت ايام عزاي حضرت زهرا سلام الله عليها بکوشند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر آيت الله العظمي شبيري زنجاني اين مرجع عالي قدر، زنده نگهداشتن ياد حضرات معصومين عليهم السلام را وظيفه شيعيان و مصداق تعظيم شعائر دانسته و خاطرنشان کرده اند: در اين سال که ايام عزاي بي بي دو سرا با تعطيلات نوروزي قرين گشته امت وفادار جامه عزا بر تن مي‌کند و رخت مصيبت بر اندام شهر و ديار مي‌پوشاند، باشد که شادي دل آن عزيزان درگاه الهي را براي خود به ارمغان آورد.

معظم له در قسمتي از اين بيانيه به آسيب شناسي وقايع تلخ بعد از رحلت حضرت رسول صلّي الله و عليه و آله و سلّم پرداخته و فرموده اند: راه و رسم دنيا چنين است که “الناس عبيد الدنيا، و الدين لعق علي السنتهم، فاذا محصّوا بالبلاء قلّ الدّيانون”.

متن کامل اين بيانيه بدين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين و صلّي الله علي سيدنا و نبينا أبي القاسم محمد و آله الطاهرين و اللعن علي أعدائهم أجمعين إلي قيام يوم الدين.

يا ممتحنة امتحنک الله الّذي خلقک قبل ان يخلقک فوجدک لما امتحنک صابرة…

در آستانه ماه جمادي الثانية قرار داريم، ماهي که با حزن و اندوه خاندان رسالت آغاز مي‌گردد و بنابر روايتي از امام صادق عليه السلام شهادت حضرت صديقه طاهره سلام الله عليها در سومين روز آن رخ داده است.

بانوي مطهّري که بهار عمرش با ضربت فرومايه‌اي به خزان گراييد و گل وجودش پرپر شد و در دل شب، پنهان از چشمان نابکاران و غاصبان حق الهي اهل‌بيت عليهم السلام در خاک نهان شد و اندوه فقدانش در دل حضرت مولي جاويد گشت و شب‌هاي غمبار آن رادمرد بي سحر.

و اين همه مصيبت از سنت الهي عجب نيست که بلا و ابتلاء ارث انبياء است و صبر و شکيبايي بر امتحان الهي شيوه اوصياء که إِنَّ أَشَدَّ النَّاسِ بَلَاءً الْأَنْبِيَاءُ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَلُ.

هر که در اين بزم مقرّب‌تر است جام بلا بيشترش مي‌دهند

در اين ميدان ابتلا آنان که نام امّت پيامبر را بر خود نهاده بودند و به آن فخر مي‌فروختند چه بد امتحان دادند، تا بدانجا که حضرت وصيّ خطاب به حضرت نبي اين مرثيه سرود که

سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَى هَضْمِهَا فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ‌

راستي مي‌توان باور کرد که دختر پيامبر خاتم اندک زماني پس از رحلت سرور دو عالم در پاسخ احوال پرسي ام سلمه سوگمندانه گويد: أصبحت بين کمد و کرب: فقد النبيّ و ظلم الوصي، ، هُتك و الله حجابه.

و در اين ميان مسلمانان ديروز به سکوت بنشيند.

نه اين نيز عجب نيست که راه و رسم دنيا چنين است که

الناس عبيد الدنيا، و الدين لعق علي السنتهم، فاذا محصّوا بالبلاء قلّ الدّيانون.

و اکنون اين ماييم وارثان دنيايي از اندوه و ماتم و وظيفه‌اي که در پاس‌داشت آن همه والايي‌ها و کرامت‌ها بر دوش داريم.

بر ماست که با عمل به دستورات الهي و فرمان‌هاي نبوي و آموزه‌هاي ولايي مقام رسالت و بيت نبوت را حرمت بداريم و نام مقدّس شيعه را بزرگ بدانيم و رفتاري در خور اين نام از خود نشان دهيم و با حرکت در مسير رضايت حق، شفاعت آن سروران پاک را اميد بنديم.

تعظيم شعائر الهي و زنده داشتن ياد معصومان يکي از اين وظيفه‌ها است که دفتر رفتار پيروان پيشوايان هدايت با آن آغاز مي‌گردد.

در اين سال که ايام عزاي بي بي دو سرا با تعطيلات نوروزي قرين گشته امت وفادار جامه عزا بر تن مي‌کند و رخت مصيبت بر اندام شهر و ديار مي‌پوشاند، باشد که شادي دل آن عزيزان درگاه الهي را براي خود به ارمغان آورد.

شيفتگان مقام عصمت در اين ايام همچون ديگر ايام سال مي‌کوشند که روح و قلب خويش را با زلال معرفت شستشو دهند و زنگارهاي گناه را از جان بزدايند و آلودگي‌ها را از درون و برون خويش برانند و با اين کار عيدي واقعي فراهم آرند که

کل يوم لايعصي الله فيه فهو عيد.

در اين ميانه وظيفه مسؤولان و مديران کشور سنگين‌تر است که با هدايت صحيح دستگاه‌هاي اجرايي در بزرگداشت اين ايام غمبار همت گمارند.

به ويژه صدا و سيما بايد در حرمت داشتن اين ايام بيش از ديگر نهادها کوشا باشند، به اين اميد که با اين اهتمام نيکو نعمت لطف و کرامت خاندان عصمت و طهارت بر اين مرز و بوم بيش از پيش استمرار يابد و از مشکلات مادي و معنوي کشور کاسته گردد و مردم ما به سوي تعالي و فلاح رهنمون شوند.

در اينجا ذکر حکايتي عبرت‌انگيز و معرفت‌آموز مناسب مي‌نمايد که از عالم اديب مرحوم آقا سيد باقر هندي نقل شده که در ايام عيد غدير در عالم رؤيا حضرت ولي عصر را زيارت مي‌کند که سر در گريبان غم فرو برده و اندوهناک بودند.

از آن وجود انور سبب غم و اندوه را در اين ايام شادي جويا مي‌شود، حضرت در پاسخ با قرائت اين شعر

لاتراني اتخذت لا و عُلاها بعد بيت الأحزان بيت سرور[1]

بر اين نکته تأکيد مي‌ورزد که پس از آلام و مصائب حضرت صديقه کبرا ديگر براي آل الله شادي بر جا نمانده و لذا بزرگترين عيد اسلامي نيز رنگ و بوي مصيبت دارد و تا شمشير انتقام آخرين ذخيره الهي در نيام است، شادي و سرور واقعي بر چهره جامعه اسلامي نمي‌نشيند.

از درگاه ربوبي عاجزانه مسألت داريم که در ظهور امام منتظر تعجيل نمايد تا با انتقام از دشمنان اهل بيت و گسترش عدل و داد در بسيط خاک، لبخند بر لبان ام الائمه النجباء بنشيند. ان‌شاءالله.

?? جمادي الاولي ????

سيد موسي شبيري زنجاني


[1] -سوگند به مقام عالي حضرت زهرا سلام الله عليها بعد از بيت الاحزان بيت سروري براي خود برنمي گزينم.