الاثنين 10 جُمادى الأولى 1444 - دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱


توصیه های آیت الله العظمی شبیری به عزاداران حسینی؛ رفتار متدینین در اعتقادات مردم تاثیر دارد.

توصیه های آیت الله العظمی شبیری به عزاداران حسینی؛

رفتار متدینین در اعتقادات مردم تاثیر دارد.

همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی سوالهای متعددی را از اهالی رسانه و مردم متدین ایران اسلامی درباره شیوه های عزاداری مطلوب دریافت کرد.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی دام ظلّه در گفتگوی کوتاه با یکی از خبرگزاری های دینی منطقه ضمن بیان آسیبهای عزادارای های رایج در جامعه، مجلسهای سوگواری را مکانی برای آموزش مسائل دینی و ترویج حق دانسته و بر لزوم اخلاص در عزاداری ها تاکید کردند.

معظم له عزاداری برای امام حسین علیه السلام را از عالی ترین عبادات دانسته فرمودند: نحوه عزاداری در زمان ها و مکان ها ی مختلف با در نظر گرفتن عرف تعیین می شود و لذا با گذشت بیش از هزار سال شاهد شور بیشتر در عزاداری ها هستیم ولی باید توجه داشت که نحوه عزاداری در برخی موارد صحیح نیست.

آنچه که در پی می آید قسمت اول گفتگوی آیت الله العظمی شبیری زنجانی دام ظلّه با این رسانه دینی است.

– این روزها سخنان زیادی درباره نحوه عزاداری ها گفته می شود و شاهد ایجاد سبکهای جدید در عزاداری هستیم. نظر حضرت عالی در اینباره چیست؟

عزاداری برای امام حسین علیه السلام و سایر آن بزرگوارنی که در کربلا به شهادت رسیدند از عالی ترین عبادات است که در شکل گیری اعتقادات مردم تاثیر زیادی دارد لذا باید به گونه ای عمل شود که مرضی حضرات معصومین علیهم السلام باشد. نحوه عزاداری در زمان ها و مکان ها ی مختلف با در نظر گرفتن عرف تعیین می شود و لذا با گذشت بیش از هزار سال شاهد شور بیشتر درعزاداری ها هستیم ولی باید توجه داشت که نحوه عزاداری در برخی موارد صحیح نیست و حتی گاهی رگه هایی از رفتارهای صوفیانه در عزاداری ها دیده می شود. این خیلی بد است که انسان طریقه ای را که ما می دانیم مرضی خدای متعال و حضرت رسول صل الله علیه و آله نیست در عزاداری دنبال کند. عزاداری در درجه اولِ عبادات است و طریقه آن باید مرضی الهی باشد.

– برخی معتقدند رفتارهایی مانند رفتار مردم خرم آباد که مردم به مناسبت عزا به خود گل می ریزند و یا اینکه در همین شهر قم عده ای گل به سر خود یا لباس خود می ریزند باعث وهن عزاداریهاست. نظر حضرت عالی دراینباره چیست؟

نه اینها چه وهنی است؟! این چه حرفهایی است که زده می شود؟! این روش مورد تأیید فقهاء عظام وعلماء سلف بوده است. شنیدم مرحوم آقای بروجردی مبتلا به چشم درد بودند و یک سالی افراد برای عزاداری به منزل ایشان می آیند وایشان یک مقدار از همین گلهایی که عزاداران به خودشان مالیده اند به چشمش می گذارد و مشکل چشمشان برطرف می شود. ایشان تا نود سال عمر کردند و با این همه مطالعه و تحقیق تا آخر عمر به عینک نیاز پیدا نکرد.

– چند سالی است که عده ای در مجلسهای عزا به همراه ذکر امام حسین علیه السلام از موسیقی استفاده می کنند. این روش مورد تایید است؟

سبکهایی که با موسیقی همراه می شود درست نیست . باید از اینها اجتناب کنند. هر روز نمی شود یک حکم از احکام الهی را به بهانه های مختلف کنار بگذاریم و تحریف کنیم.

– در برخی از هیاتها برای سوگواری بیشتر فقط از مداح استفاده می شود و یا اگر روحانی دعوت می شود خلوت ترین زمان جلسه به منبر اختصاص داده می شود. نظر حضرت عالی در اینباره چیست؟

بیان حرکت سیدالشهداء علیه السلام و مسائل دین مرهون زحمات علماء و اهل منبر و مادحین است که در طول سالها باعث زنده نگه داشتن دین شده است ولی اینکه روحانی در مجلس نباشد، راه انحرافی است و منشا و مقدمه راهی که باعث دورنگه داشتن مردم از تعلیمات اهل بیت و ائمه علیهم السلام می شود، همین حرکتهاست. حذف منبرها کار درستی نیست. منبر و مجلس امام حسین علیه السلام مکان آموزش افراد است. قدیم هم همین روش وجود داشت و مردم مطالب دینی را از مجلسها می گرفتند.

اوایل طلبگی ما در زنجان مرسوم بود که منبری اول احکام مورد ابتلا را برای مردم می گفت . برخی از احکام را مردم بلد نیستند و هدایت “بیّن الرشد” تبیین مسائل شرعی است. قدیم به این مساله مقید بودند اما متاسفانه الان به این مسائل کمتر توجه می شود. بهتر است مسائل مورد ابتلای مردم ابتدا گفته شود و سپس به بحث درباره موضوعی که انتخاب کرده اند بپردازند و این مطالب هم باید هم که گفته می شود جنبه هدایت داشته باشد.

– آسیبهای منبرهایی که وجود دارد چیست؟

بحمدالله منبری های زیادی از قدیم تا به امروز در دستگاه حضرت سیدالشهداء علیه السلام خدمت کرده اند و با بیان مسائل مختلف در تبیین اهداف قیام حضرت سید الشهداء علیه السلام، عمل کرده اند ولی همین مساله که دیگراحکام شرعی کمتر گفته می شود از مشکلات منبر است و دیگر اینکه علیرغم خدمت بسیاری از اهل منبر و اخلاص ایشان، متاسفانه برخی از اهل منبر کمتر به واقعیت پابندند و در درجه اول به جذاب بودن و گرفتن منبرشان فکر می کنند درحالی که این روضه یک بهانه و معونه برای هدایت مردم در راستای خواست خداست و لذا باید سعی شود مطلبهای اساسی و مستند ارائه شود نه مطالبی که صرفا خوشایند مردم است. البته خوب است که مطالب خوشآیند مردم بیان شود اما مطالبی انتخاب شود که مستند هم هست و جنبه هدایتگری و اصلاح برای جامعه دارد. اگر نگوییم همه اعتقادات مردم قسمت مهمی از اعتقادات مردم به همین تبلیغات منبری ها مرتبط است. مبانی علمی در حوزه بررسی می شود اما آنچه در میان مردم اعتقاد ایجاد می کند عواطف است و این عواطف از طریق همین منبرها ایجاد می شود لذا باید مسیر درست باشد و این مرضی خدا ی متعال و حضرت رسول صل الله علیه و آله است.

– چه توصیه ای را برای منبری ها و هیاتی ها دارید؟

تلاش کنیم که ان شاء الله عملمان همراه با اخلاص باشد. اگر در منبر خلوص باشد تاثیر کلمات چندین برابر است. البته بیشتر افراد رعایت می کنند اما ما امیدواریم که این اخلاص و مستند حرف زدن عمومی شود. لازم است بدانیم که دو چیز در ایمان و اعتقادات مردم ماثر است یکی تبلیغات منبری ها و یکی هم اعمال کسانی که به تدین شناخته می شوند. مردم به ما نگاه می کنند واگر ما کژ رفتیم در اعتقادات مردم تاثیر منفی می گذارد لذا روحانیون و متدینین ما باید در این زمینه خیلی دقت داشته باشند.