جلسه350 – شرط تنجزدر عقد نكاح – 25/ 7/ 80
بسم الله الرحمن الرحيم
جلسه350 – شرط تنجزدر عقد نكاح – 25/ 7/ 80
تمسك به دليل لفظي در شرطيت تنجيز- تمسك به اجماع در شرطيت تنجيز
خلاصه درس اين جلسه:
در اين جلسه، ابتدا استدلال صاحب جواهر و آقاي خوييرحمه الله به دليل لفظي بر اعتبار تنجيز را بررسي ميكنيم و سپس ادعاي اجماع در مسأله را مورد بحث قرار خواهيم داد.
تمسك به دليل لفظي در مسأله
استدلال صاحب جواهررحمه الله بر مبطليّت تعليق در عقود به روايات
صاحب جواهررحمه الله براي اثبات اشتراط تنجيز در عقود ميفرمايند[1] از ادله شرعي فهميده ميشود كه با گفتن ايجاب و قبول، اثر شرعي عقد بلافاصله مترتب ميشود و حالت منتظرهاي در كار نيست. ايشان ميفرمايد: اين دليل است بر اينكه فقط عقودي شرعاً صحيحاند كه منجّز باشند چون در عقود معلّقه حالت منتظره وجود دارد و تا معلّق عليه حاصل نشود، اثر مترتب نميشود و اين بر خلاف مقتضاي ادلّه مزبور است[2]. البته صاحب جواهررحمه الله اشارهاي به نفس اين ادلّه نكرده و توضيح نداده كه كدام آيه يا روايت چنين دلالتي دارد.
تأييد استدلال صاحب جواهررحمه الله توسط آقاي خوييرحمه الله
مرحوم آقاي خوييرحمه الله[3] در تأييد صاحب جواهررحمه الله اشارهاي به روايات كرده است كه بعضي از آنها مربوط به باب نكاح نيست. آنكه مربوط به باب نكاح است، همان روايت اَبان بن تغلب است كه قبلاً هم خوانده شد:
«قال: قلت لأبي عبداللهعليه السلام: كيف اقول لها اذا خلوت بها؟ قال: تقول: اتزوّجكِ متعةً علي كتاب اللّه و سنّة نبيّهصلي الله عليه وآله لا وارثةً و لا موروثةً كذا و كذا يوماً و ان شئت كذا و كذا سنةً بكذا و كذا درهماً و تسمّي من الأجر ما تراضيتما عليه قليلاً كان او كثيرا، فاذا قالت: نعم فقد رضيت فهي امرأتك و اَنت أولي الناس بها»[4].
پس اين روايت دلالت دارد بر اينكه با گفتن ايجاب و قبول مطلب تمام ميشود و حالت منتظرهاي باقي نميماند و اين فقط با تنجيز در عقد سازگار است، لذا كاشف از بطلان عقود معلّقه است.
پاسخ ما به استدلال آقاي خوييرحمه الله
در كلام آقاي خوييرحمه الله مناقشاتي وجود دارد.
اولاً: در سند اين روايت كه ايشان از آن به صحيحه تعبير كرده، ابراهيم بن فضل وجود دارد كه در هيچ كتاب رجالي توثيق نشده است و حتي طبق مباني خاص آقاي خويي هم نميتوان وثاقتش را اثبات كرد و لذا ايشان در معجم الرّجال اصلاً سخني از وثاقت او به ميان نياورده است.
ثانياً: متعارف عقد نكاح، عقود منجّزه است و روايت متعرض فرد متعارف شده و تعرض فرد متعارف دلالت بر انحصار نميكند.
ثالثاً: در خود روايت قرائني است كه دلالت روايت بر مفهوم را از كار مياندازد چون با توجه به اين كه مسأله فروض مختلف دارد ظاهراً اين روايت در مقام بيان تمام فروض نيست، بلكه چون ازدواج متعه مسأله تازهاي بوده حضرت خواستهاند از باب مثال، يك فرد روشن از فروض متعارف را مطرح كنند نه اينكه بخواهند ساير فروض را نفي كنند. مثلاً اين كه در مورد اجرت تعبير به درهم كردهاند يا در مورد مدّت تعبير به يوم يا سنة كردهاند يا اشتراط را مطرح كردهاند اينها همه از باب مثال است و هيچ كدام در عقد معتبر نيست. همان طور كه خود آقايان هم فرمودهاند و اينكه روايت متعرّض فرض تعليق نشده از همين باب است چون تعليق نكاح متعه خلاف متعارف است و افراد معمولاً براي اين كه بالفعل استمتاع ببرند اقدام به اين نكاح ميكنند نه اين كه آن را بر تحقق امر ديگري معلّق كنند. لذا نميتوان بطلان عقد معلّق را از اين روايت نتيجه گرفت.
رابعاً: خود سؤال ابان بن تغلب همين نكته را تقويت ميكند كه روايت ناظر به همه فروض نيست. وقتي ميپرسد: «كيف اقول لها اذا خلوت بها» منظورش خصوص آن فرض است كه شخص قصد استفاده بالفعل دارد. و با زن خلوت كرده و صرفاً ميخواهد صيغه عقد را بخواند تا استمتاع جايز شود و حضرت هم بر طبق سؤال او جواب دادهاند. و اصلاً ناظر به فرض تعليق عقد نيستند.
خامساً: همان طور كه قبلاً گفتيم بر فرض تماميّت اين استدلال نميتوان از مورد روايت كه عقد متعه است به عقد دائم تعدّي كرد، چون در عقد متعه خصوصياتي معتبر شده كه در عقد دائم معتبر نيست، مثلاً تعيين مهر و قصد انقطاع از جمله تضييقاتي هستند كه در متعه لحاظ شده اما در عقد دائم، قصد دوام معتبر نيست، همان طور كه عدم تعيين مهر باعث بطلان عقد نميشود. بنابراين، دليل مذكور اخصّ از مدّعا است و اگر تعليق در عقد متعه موجب بطلان عقد باشد نميتوان نتيجه گرفت كه در عقد دائم هم موجب بطلان است. بنابراين، نميتوان اعتبار تنجيز در عقد نكاح را با ادلّه لفظيّه اثبات كرد.
تمسك به اجماع در مسأله
بيان صاحب كشف اللثامرحمه الله
صاحب كشف اللثامرحمه الله اعتبار تنجيز را اتفاقي دانسته است. و ميفرمايد: «لا عقد مع التعليق»[5] سپس اضافه ميكند: حتي در مواردي كه معلّق عليه قطعي الحصول است و خود شخص هم واقعاً قصد تعليق ندارد. در اين جا هم تعليق مبطل عقد است مثل «ان كان اليوم يوم الجمعة فقد زوّجتك» در صورتي كه قصدش صرفاً تأكيد است نه تعليق، يعني همان طور كه چهارشنبه بودن امروز قطعي است، جزاي قضيه شرطيه هم قطعي است، قطعيت انشاء را بيان ميكند نه اين كه تعليق باشد و بخواهد، ثبوت عند الثبوت و عدم عند العدم را بفهماند و لذا چهارشنبه بودن يا نبودن هيچ دخالتي در حكم ندارد و حقيقتاً تعليقي در كار نيست، در عين حال، ايشان در اين فرض نيز قائل به بطلان است و وجه بطلان را اين ميدانند كه علما در صحّت عقد شرط ميكنند كه بايد از الفاظ صريح استفاده شود و از الفاظ غير صريح و كنايي اجتناب شود و تعليق عقد بر اين كه امروز جمعه باشد صريح در تأكيد نيست و با تعليق هم ميسازد و با تعليق عقد محقق نميشود هر چند مراد شخص تأكيد باشد نه تعليق. خلاصه آن كه در عقود علاوه بر اين كه تنجيز معتبر است يعني اگر اعتبار عقد معلق بر امري باشد، عقد محقق نميشود بايد الفاظي كه با آن الفاظ عقد انشاء ميگردد نيز صراحت در تنجيز داشته باشند.
بيان صاحب جواهررحمه الله
صاحب جواهررحمه الله هم به تبع كشف اللثام ادّعاي اتفاق بر اعتبار تنجيز ميكند[6] و معمولاً خود ايشان مستقيماً به فتاوي مراجعه نميكنند. ايشان فقط در حدّ دو سه سطر به مسأله اشاره كرده و در ضمن يك اشكالي به صاحب كشف اللثام وارد ميكند كه البته مراد ايشان واضح نيست. در مورد اين ادعاي كشف اللثام كه تعليق بر امر قطعي الحصول حتي در صورتي كه قصد تعليق نداشته باشد موجب بطلان عقد است، صاحب جواهررحمه الله اشكال ميكند كه ما قطع داريم به صحّت در فرض مزبور عبارت صاحب جواهررحمه الله اين طور است:
«و فيه ما لا يخفي من القطع بالصحّة لو قال: «ان كان يوم الجمعه فقد زوّجتك» علي فرض عدم ارادة التعليق منه»[7].
مراد ايشان واضح نيست كه آيا از جهت صغروي ميخواهند اشكال كنند و بفرمايند اين جمله صريح است در تأكيد و حكم الفاظ كنايي را ندارد يا اينكه از حيث كبروي ميخواهند اشكال كنند و بگويند صراحت معتبر نيست و با الفاظ غير صريح هم ميتوان عقد را واقع كرد.
بررسي ادّعاي اجماع
همانطور كه اشاره شد صاحب جواهررحمه الله ادّعاي اتفاق بر اعتبار تنجيز كرده است و اين را از كشف اللثام اخذ كرده است. با توجه به اين كه عمده دليل اين مسأله اجماع است ما به اقوال علما مراجعه كرديم تا صحت و سقم اين ادّعا مشخص شود. نتيجه تتبّع ما اين بود كه قبل از يحيي بن سعيد حلّي در كتاب «الجامع» كسي را پيدا نكرديم كه در باب نكاح مسأله اعتبار تنجيز را مطرح كرده و فتواي صريحي داده باشد. البته در ابواب طلاق و عتق از قديم اين مسأله عنوان شده، اما در باب نكاح اولين كسي كه متعرض شده يحيي بن سعيد در الجامع است[8] كه اين كتاب را در حدود سال 654 ه . تأليف كرده است.[9]
بعد از ايشان علاّمه حلّيرحمه الله (م 726) در سه كتاب قواعد[10]، تحرير[11] و تذكره[12] اين مسأله را عنوان كرده است. شهيد اولرحمه الله (ش 786) هم در قواعد بياني دارد كه عبارت ايشان را خواهيم خواند. بعد از ايشان كسي متعرّض نشده تا ميرسيم به محقق كركيرحمه الله (م 940) كه در جامع المقاصد ميفرمايد[13]: قطعاً تنجيز معتبر است اما ادّعاي اجماع نميكند. بعد از ايشان هم كسي فتوي به اعتبار تنجيز نداده تا زمان كاشف اللثام (م 1137)، بلكه احتمالاً مرحوم فيض (م 1091) در اين مسأله مخالف است چون ايشان در مفاتيح در باب نكاح متعه ميگويد[14]: مقتضاي اصل اين است كه لازم نباشد متعلَّق عقد از همان زمان عقد حاصل شود، و البته توضيح نميدهند كه مراد از اصل عمومات است يا چيز ديگر. ضمناً به يك روايتي كه از جهات متعدد ضعيف السند است استناد كردهاند. ظاهراً ايشان ميخواهد حكم اين جا را مثل باب اجاره بداند چون در روايات متعه آمده «هنّ مستأجرات» و آقايان هم قبول دارند كه شخص ميتواند در عقد اجاره كه تمليك منافع است ظرف تمليك منافع را زمان آينده قرار دهد يعني مثلاً تمليك پس از يك ماه صورت بگيرد (اما اين كه تمليك فعلي باشد و انتفاع پس از يك ماه باشد اين مسلّماً جايز است).
البته مرحوم فيض در نكاح دائم در مورد اعتبار تنجيز نفياً و اثباتاً نظر نداده است، ولي از اينكه در نكاح متعه تصريح كرده كه فعليّت ترتب اثر معتبر نيست ميتوان احتمال داد كه كلاًّ تنجيز را در نكاح معتبر نميدانند.
بعد از مرحوم فيض، ميرسيم به كاشف اللثام كه ادعّاي اتفاق كرده و صاحب جواهررحمه الله هم كه از ايشان تبعيت كرده است. صاحب انوار الفقاهه[15] و شيخ انصاريرحمه الله[16] نيز به تبع صاحب جواهررحمه الله تنجيز را معتبر دانستهاند.
كلام علاّمه حلّيرحمه الله
علاّمهرحمه الله در تذكره ميفرمايد[17]: از آن جا كه در عقود جزم معتبر است و تعليق با جزم نميسازد، لذا عقود معلّقه باطل ميباشند. ايشان مثالهايي را مطرح ميكند كه در بسياري از آنها معلّق عليه شرط صحّت عقد است مثلاً همان جمله «ان كانت انثي فزوّجتكها» يا اين مثال كه «اگر در حال احرام نباشي تو را تزويج كردم» يا «اگر در عدّه نباشي تو را تزويج كردم». بنابراين، مرحوم علاّمه ميفرمايد: حتّي اگر معلّق عليه حالي بوده و شرط صحّت عقد هم باشد، چنانچه مشكوكالحصول باشد عقد باطل است حتي اگر در واقع آن شرط موجود باشد و تعبير «عندنا» به كار برده كه از آن استفاده ميشود مسأله را اجماعي عند الخاصه ميداند و در بين عامه ابو حنيفه تعليق را مضر نميداند و شافعي دو قول دارد و اصحّ قولين نزد او بطلان عقد معلق است. اما اگر قطعي الحصول باشد ايشان از بعض شافعيه نقل ميكند كه حكم به صحّت كردهاند از باب اين كه واقعاً تحقيق است هر چند در صورت تعليق است و سپس ميفرمايد: «عندنا» حق همين است.[18]
بررسي كلام علامهرحمه الله
به نظر ميرسد ادّعاي اجماع در كلام علاّمهرحمه الله صحيح نباشد و اين استنباط شخصي ايشان است، چون همان طور كه قبلاً گفتيم قبل از يحيي بن سعيد كه از مشايخ علاّمهرحمه الله بوده هيچ كس اين مسأله را عنوان نكره و غير از ابن جنيد و دو سه نفر ديگر كه كتابهايشان در دست ما نيست، حتي آنهايي كه علاّمه معمولاً از آنها نقل ميكند متعرّض اين حكم نشدهاند و شايد مرحوم علاّمه از باب طلاق و بعض ابواب ديگر كه در آنها تنجيز معتبر است اين مطلب را استيناس كرده است. و يا اين كه چون در عقود رضايت معتبر است و رضايت هم به نظر اينها جزم بوده، لذا اين طور استنباط كردهاند كه علماء جزم را معتبر ميدانند نه اين كه به كلمات علماء مراجعه كرده باشند و احتمال هم هست كه بعضي از تعابير مثل همان تعبير وارد شده در روايت ابان بن تغلب كه در كلمات قوم هم وارد شده است، منشأ شده باشد كه بگويند از اين كلمات استفاده ميشود كه بايد عقد طوري باشد كه بعد از تحقق ايجاب و قبول اثر بر آن مترتب شود پس نبايد معلّق باشد و از اين جهت اعتبار تنجيز را مطلقاً به علماء نسبت دادهاند.
بررسي كلام شهيد اوّلرحمه الله
شهيد اولرحمه الله در قاعده 238 از كتاب قواعد بياني دارند كه با توضيحاتي آن را نقل ميكنيم[19]:
«لا يجوز تعليق انعقاد العقود علي شرطٍ، سواءٌ كان مترقباً قطعاً معلوم الوقت» مثل اين كه بگويد: اگر فردا پنج شنبه باشد تو را تزويج كردم» با فرض اين كه معلّق عليه استقبالي و قطعي الحصول و معلوم الوقت است. « ـ و هو المعبّر عنه بالصفه ـ او غير معلوم الوقت» مثلاً بگويد: اگر مورّث من وفات كرد آن أمهاي كه مِلك من است به تو تزويج كردم. «او كان غير مقطوع الترقب» يعني قطع نداريم كه وجود پيدا خواهد كرد. «اذا لم يعلم المتعاقدان وجوده» ضابطهاش اين است كه متعاقدان عقد را معلق كنند بر امري كه وجود فعلي آن را يقين نداشته باشند كه در اين صورت حكم به بطلان عقد ميشود. «مثل ان كان وكيلي قد اشتراه فقد بعتكه بكذا» در صورتي كه نميداند وكيلش آن را خريده يا نه، بگويد: اگر خريده باشد به تو فروختم آن را. «او اِن كان ابي قدمات، فقد زوّجتك أمته، أو إن كانت موكّلتي قد انقضت عدّتها فقد زوّجتكها» زني در عدّه، كسي را توكيل كرده كه برايش شوهر پيدا كند و الآن وكيل نميداند كه عدّه زن منقضي شده تا ازدواج كند يا نه؟ با توجه به اين كه توكيل در عدّه اشكال ندارد اما عقد در عدّه اشكال دارد. «او اِن كان احدٌ من نسائك الأربع مات فقد زوّجتك ابنتي» در همه اين موارد كه ايشان حكم به بطلان كرده، عقد بر چيزي تعليق شده كه شرط صحّت آن است و معلوم التحقق هم نيست.
«امّا لو علما الوجود» اگر براي هر دو معلوم الوجود است «فانّ العقد صحيحٌ و لا شرط و ان كان بصورة التعليق» يعني هر چند صورت عقد تعليقي است ولي واقعش تعليقي نيست و تحقيقٌ لا تعليق «و لا نظر الي كونهما ينكرانه أو احدهما اذا كان معلوماً كانكار الموكّل الاذن في شراء شيءٍ معيّن او بثمنٍ معيّن» يعني حتي اگر يك طرف منكر است و مثلاً ميگويد: تو را وكيل نكرده بودم كه فلان شيء را بخري يا به فلان ثمن بخري، لكن در واقع ميداند كه وكيل كرده است، چنانچه بگويد «اگر تو را در خريد اين جنس كه خريدهاي وكيل كرده باشم آن را به تو فروختم» اين تعليق مضر نيست و نيز اگر هر دو طرف منكرند ولي در واقع ميدانند كه وكالت در كار بوده و هر دو به اين مطلب معتقدند و هم منكر و طرف مقابل ميدانند كه دانسته انكار ميكند، در اين صورت تعليق مضرّ نيست و عقد هر چند به صورت جمله شرطيه اجرا شده، صحيح است چون ميداند شرطش حاصل است، مثلاً بگويد: اگر من تو را وكيل كردهام و اين ملك من است، آن را به تو فروختم، يا در وكالت در نكاح بگويد: اگر اين زن من باشد او را طلاق دادم. «و لو قال بعتك بمائة ان شئت فهذا تعليق بما هو من قضاياه، اذ لو لم يشأ لم يشتر» در اين مثال نيز بيع بر مشيّت معلّق شده كه لازمه عقد است چون بدون مشيّت هيچ عقدي حاصل نميشود. «و وجه المنع النظر الي صورة التعليق» احتمالاً منشأ اين تعبير كلمات عامّه باشد.
شيخرحمه الله در باب وكالت نقل ميكند[20] كه در موارد تعليق بر امر قطعي الحصول، بين عامّه دو نظر هست: بعضي صورت تعليق را معيار قرار دادهاند و بر اساس آن حكم به بطلان كردهاند و بعضي هم واقع امر را معيار قرار دادهاند و چون تعليق صوري است و در واقع، تعليقي در كار نيست حكم به صحت كردهاند. خود شهيدرحمه الله قول دوم (= صحت) را ميپذيرد و احتمالاً با اين جمله به دليل قول اول يعني دليل منع مانعين مثل شيخ و بعض عامه اشاره ميكند كه صورت تعليق را معيار دانستهاند.
بنابراين، شهيد اولرحمه الله تعليق بر امر فعلي معلوم الحصول را صحيح ميدانند و اين مطلب از عبارتهاي ديگر قواعد نيز قابل استفاده است.
«والسلام»
[1] ـ (توضيح بيشتر): ايشان در كتاب الطلاق در شرح عبارت محقق «يشترط في الصيغة تجرّدها عن ]التعليق علي[ الشرط ]المحتمل وقوعه، نحو إن جاء زيد[ و ]علي[ الصفة ]المعلوم حصولها نحو اذا طلعت الشمس[ في قول مشهور ]بل[ لم أقف علي مخالفٍ منّا» مينويسد: ]للاجماع[ و منافاته لقاعدة عدم تأخّر المعلول عن علّته اذ السبب الشرعي كالسبب العقلي بالنسبة الي ذلك إلاّ ما خرج بالدليل بل هو في الحقيقة من الشرائط المخالفة للكتاب و السنة و المحللّة حراماً، ضرورة أنّه بعد ظهور الأدلّة في ترتب الأثر علي السبب الذي هو الصيغة فاشتراط تأخّره الي حصول المعلق عليه شرع جديد أو اشتراط لأمر لا يرجع مثله إلي المشترط و انّما يرجع به الي الشارع فلا وجه حينئذٍ لدعوي اقتضاء الاطلاقات و عموم المؤمنون الصحة…» جواهر الكلام، ج 32، ص 78.
[2] . جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج 32، ص: 78
[3] . موسوعة الإمام الخوئي، ج 33، ص: 148
[4] . تهذيب الأحكام، ج 7، ص: 265
[5] . كشف اللثام و الإبهام عن قواعد الأحكام، ج 7، ص: 48
[6] . جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج 29، ص: 142
[7] . جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج 29، ص: 143
[8] . الجامع للشرائع، ص: 437
[9] ـ ايشان در يك جايي از كتاب به حادثه آتشسوزي حرم نبوي در سال 654 كه ايشان مشغول تأليف كتاب بوده اشاره كرده است.
[10] . قواعد الأحكام في معرفة الحلال و الحرام، ج 3، ص: 10
[11] . تحرير الأحكام الشرعية على مذهب الإمامية (ط – الحديثة)، ج 3، ص: 431
[12] . تذكرة الفقهاء (ط – القديمة)، ص: 583
[13] . جامع المقاصد في شرح القواعد، ج 12، ص: 77
[14] . مفاتيح الشرائع، ج 2، ص: 261
[15] . أنوار الفقاهة – كتاب النكاح (لكاشف الغطاء، حسن)، ص: 6
[16] . كتاب النكاح (للشيخ الأنصاري)، ص: 86
[17] . تذكرة الفقهاء (ط – القديمة)، ص: 583
[18] ـ (توضيح بيشتر): مثالهايي كه علامه در تذكره براي تعليق ميزنند و تمام آنها را باطل ميدانند اقسام مختلفي است: 1ـ ]شرط استقبالي قطعي[: اذا جاء رأس الشهر فقد زوجتك 2ـ ]شرط استقبالي احتمالي[: ان قدم زيد فقد زوّجتك 3ـ ]شرط حالي محتمل كه مقدّم عقد نكاح است[: ان كان بنتاً فقد زوجتكها 4ـ ]شرط محتمل كه شرط صحت عقد نكاح است[: ان طلقها زوجها و انقضت عدتها فقد زوّجتكها، بعد ميفرمايند: «لم ينعقد شيي من هذه الصور عندنا و للشافعية و جهان» و بعد از بيان وجه صحت ميفرمايند: «و به قال ابو حنيفة و اصحّهما عند الشافعية انه لا يصح كما قلناه لفساد الصيغة» سپس مينويسد: «لو بشّر ببنتٍ فقال إن صدق الخبر فقد زوّجتكها، قال بعض الشافعية: يصحّ، و لا يكون ذلك تعليقاً بل هو تحقيق كما لو قال: ان كنت زوجتي فانت طالق، يكون تنجيزاً للطلاق و يكون «إن» بمعني «اذ»… . و هذا إنّما يصحّ اذا تيقّن صدق المخبر فيما فرض و إلاّ فكلمة «إن» من المتردّد فيما دخلت عليه تعليق و اشتراط و هذا حق عندنا ايضاً. در نتيجه ايشان اگر شرط حالي از شرائط صحت عقد بوده و قطعي هم باشد عقد را صحيح ميدانند چون در واقع تعليق نيست و تحقيق است. ]تذكره 2 جلدي ـ ج 2، ص 584 ـ كتاب النكاح ـ آخرين مسأله از مسائل صيغه عقد).
[19] . القواعد و الفوائد، ج 2، ص: 237
[20] . الخلاف، ج 3، ص: 354