السبت 20 مُحَرَّم 1446 - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳


روحاني بايد با مردم باشد

آيت الله العظمي شبيري زنجاني دام ظله در جمع مديران مركز خدمات حوزه علمیه، بر لزوم حضور طلاب در جمع مردم تاكيد كردند و فرمودند: سياست گذاري هاي حوزه در جهتي باشد كه روحاني مردمي تربيت كند.

معظم له در اين ديدار كه در روز سه شنبه 17/9/94 در دفتر ايشان برگزار شد، با اشاره به سفر امام رضا عليه السلام به خراسان و محدوديتهايي كه حكومت براي آن حضرت ايجاد كرد، خاطر نشان كردند: حضرت رضا علیه السلام در دستگاه مأمون ناراحتي كه دارد اين است كه در مدينه با مردم مستقيم سر و كار داشته اما الان حكومت او را محصور كرده است. روحاني بايد در جامعه باشد. سياست گذاري ها به سمتي باشد كه روحانيت از مردم جدا نشود و در كنار مردم بماند.

ايشان تبليغ دين را يكي از مهم ترين وظايف روحانيت دانستند و فرمودند: اعتقادات مردم به دست طلبه هاست. استدلال فطري جامعه مي گويد اينها دين را كار كرده اند و اگر اسلام بخواهد پياده شود، این طلبه ها حاصل آن هستند. لذا بايد تلاش كنيم كه مصداق «كونوا لنا زينا» باشيم. تبليغ دين با عمل ماست. متاسفانه ماها عقبگرد و تنزل كرده ايم.

معظم له زهد و تقوا را مهمترين لازمه طلبگي خوانده و فرمودند: مساله زهد طلبه ها بايد در درجه اول اهميت باشد چون در غير اين صورت هرچه طلبه زحمت بكشد فايده ندارد. احوال علماء گذشته كه به مقاماتي رسيده اند را براي طلبه هاي بيان كنيد و برنامه اي تدوين شود تا آنان كتب مرحوم حاج شيخ عباس و مرحوم حاجي نوري را كه در اين زمينه نوشته شده است، مطالعه كنند.

آيت الله العظمي شبيري زنجانی با تقدير از تلاشهاي انجام شده براي رفاه طلبه هايي كه به مناطق دوردست مي روند، خواستار توجه بيشتر به وضعيت فرهنگي و ديني در مناطق مختلف شهر قم شدند و افزودند: جاهايي كه طلبه ها هستند دين در آنجا نقش بيشتري دارد. چون دين وابسته به اين طلبه ها است. كسي پيشنهاد مي داد تلاش شود تا در همه قسمتهاي قم طلبه باشد؛ يعني فقط به نقاط دوردست پرداخته نشود.

مرجع عالي قدر تشيع، تشويق طلبه هاي ممتاز را يكي از اقدامات خوب مركز خدمات حوزه دانستند و گفتند: ميرزای شیرازی مقيد بود كه براي ممتازين امتيازات خاصي را قائل باشد. يكي مثل مرحوم آخوند پرورش پيدا كند بهتر از چند طلبه كم سواد است. مرحوم آقاي بروجردي هم طلبه را ارزیابی مي كرد و اگر درس خوان بود علاوه بر تشويق زباني به او كمك مالي مي كرد. اينها در رشد طلبه كمك مي كند.