السبت 20 مُحَرَّم 1446 - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳


شهيد نواب صفوي شهيد واقعي است

مرجع عالي قدر شیعیان، صبح امروز ( پنجشنبه12 آذر) در ديدار با جمعي از اعضای مرکزی جمعیت فدائیان اسلام و ستاد بزرگداشت شهيد نواب صفوي، استمرار نيت الهي در حركتهاي انقلابي را يكي از شاخصه هاي مؤثر براي ارزيابي اين حركتها دانستند و خاطر نشان كردند: گاهي قيام ها با اغراض نفسي خلط مي شود و هدف اصلي تحت الشعاع قرار مي گيرد. شيطان اجازه نمي دهد افراد در مسير درست حركت كنند لذا مي بينيم كه افراد با هدف دين و اصلاح قيام مي كنند ولي در ادامه مسير، دچار انحراف می شوند.

ايشان دراين باره توضيح دادند: گاهي انسان احساس مي كند مسيري كه دنبال مي كند مسير خداست اما بعد كه كمي تأمّل مي كند متوجه مي شود ريشه اين حركت عصبانيت شخصي بوده است. وقتي احساسات بر شخص حاكم مي شود برخي از مرزها رعايت نمي شود حالا ممكن است اين احساسات، احساسات ديني هم باشد. مهم اين است كه يك انقلابي در ادامه مسير از آن هدف آغاز كار منحرف نشود.

معظمٌ له با استناد به عبارت قرآني « وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا» هدايت افراديرا كه در راه خدا تلاش مي كنند « قطعي» خواندند. ایشان اخلاص را شرط خدايي بودن حركتها و جلب رحمت الهی دانسته و بر تهذيب نفس، توسل و توكل به خداوند متعال براي اخلاص و استمرار آن تاكيد كردند.

آيت الله العظمي شبيري زنجاني تلاش الهي و اخلاص موسس حوزه علميه قم را عامل اصلي تداوم و بالندگی اين مركز ديني دانستند و خاطر نشان كردند: حوزه قم در زمان رضاخان تأسيس شد و بسیاری از جریان ها و حرکت های دینی و از جمله انقلاب محصول اين حوزه است. چون مرحوم حاج شيخ عبدالكريم حائری با اخلاص و بدون عصبانيت و با فكر اين كار را كرد و تا كنون هم توفيق ايجاد شده است.

مرجع عالي قدر تشيّع، شهيد نواب صفوي را « شهيد واقعي» خواندند كه در مسير مبارزه خود انحرافي نداشت. آيت الله العظمي شبيري زنجانی گفتند: كساني كه با آقاي نواب محشور بوده اند همه معترفند كه روحيه الهي كه ايشان در اول حركت داشته تا آخر حفظ كرده است. شخص خودش مطرح نبود و اين رفتار او براي بسياري از شهداء الگو بود.

ايشان با تحسين تلاش براي زنده نگهداشتن ياد شهيد نواب صفوي، به اعضاي ستاد بزرگداشت اين شهيد فرمودند: اقدام شما براي پاسداشت مقام يك شهيد واقعي كه هم شهيد است و هم از سادات است و هم روحاني است إن شاء الله ادامه پيدا كند.