پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰

اخبار


عمل ما اعتقادات جامعه را شکل می دهد

آیت الله العظمی شبیری زنجانی در دیدار با طلبه های زنجانی:

عمل ما اعتقادات جامعه را شکل می دهد

آیت الله العظمی شبیری زنجانی عملکرد روحانی را عامل شکل گیری اعتقادات افراد جامعه دانسته و تاکید کردند: اگر افراد منحرف شدند ما هم در این انحراف و بی تقوایی مسؤولیم.

مرجع عالی قدر شیعیان عصر دیروز ( 8/11/94) در جمع طلبه هایی که از زنجان برای دیدار با معظم له به دفتر ایشان آمده بودند فرمودند: مردم عادی اعقاداتشان را به وسیله اجتهاد در علوم دینی به دست نمی آورند، آنها اهل دور و تسلسل نیستند؛ بلکه به رفتار ما نگاه می کنند و اعتقاداتشان بر اساس سخن و عمل ما شکل می گیرد.

ایشان خاطر نشان کردند: مردم با توجه به اعتقادی که به روحانیت دارند، می گویند اینها در امور دین تحقیق کرده اند و رفتار اینها بر اساس دین است. رفتار ما را ملاک قرار می دهند لذا اگر رفتار ما مشکلی داشته باشد به دینداری افراد آسیب وارد می شود.

معظم له ادامه دادند: طلبه باید به دنبال کسب تقوا باشد تا هم خود را بسازد و هم با عمل خود جامعه را بسازد. طلبه بی تقوا زمینه ساز انحراف و بی تقوایی افراد در جامعه است. پس من و شما در این انحرافات دخیلیم و در برابر آن مسؤولیم.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی دام ظله در ادامه سخنانشان به تبیین عوامل ارتقاء علمی طلبه ها پرداختند و فرمودند: یکی از عوامل بسیار موثر در رشد علمی ما مباحثه کردن است. مباحثه کردن با درس خواندن و یا تدریس کردن متفاوت است. طلبه با مباحثه می تواند به جولان فکری و قوه اجتهاد برسد.

ایشان «تقوا» را مهمترین معیار در انتخاب «هم بحث» دانستند و گفتند: انسان باید کسی را برای مباحثه انتخاب کند که مصاحبت با او انسان را به جهنم نزدیک نکند. محیط فاسد انسان را فاسد می کند و همینطور محیط سالم انسان باعث پیشرفت انسان می شود.

معظم له از هم سطح بودن افراد مباحثه کننده به عنوان عامل موفیقت افراد در مباحثه نام بردند و افزودند: اگر کسی که با او مباحثه می کنید از نظر علمی پایین تر از شما باشد طبیعتا از او نمی توانید استفاده لازم را ببرید و اگر از شما بالاتر باشد در مقابل او حرفی ندارید و این باعث دلسردی شما می شود. هم بحث باید با خود انسان هم سطح باشد تا در گفتگو با او ذهن انسان جولان پیدا کند.

مرجع عالی قدر تشیع، در ادامه سخنانشان به نقش استاد در پیشرفت علمی طلبه اشاره کردند و فرمودند: استاد باید بتواند به سوالات مطرح شده پاسخ علمی و دقیق بدهد. استاد اگر بتواند فروعات متفاوت را در کلاس مطرح کند و از طلبه ی خود پاسخ بخواهد می تواند به جولان فکری او و تقویت بنیه علمی او کمک کند.