السبت 20 مُحَرَّم 1446 - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳


فتوای آیت الله العظمی شبیری زنجانی درباره حج آسیب دیدگان حادثه منی

در پاسخ به چند استفتاء بیان شد:

فتوای آیت الله العظمی شبیری زنجانی درباره حج آسیب دیدگان حادثه منی

آیت الله العظمی شبیری زنجانی دام ظلّه در پاسخ به استفتائی درباره حج مجروحان حادثه منا که موفق به انجام رمی نشده اند، فرمودند: از طرف آنها نائب رمی نماید و احتیاط مستحب است که با اجازه آنها رمی کنند. هر کدام از اعمال مکه را نیز اگر نتوانند انجام دهند، باید نائب بگیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی، معظمٌ له به استفتائات مطرح شده در حادثه منی پاسخ دادند.

در مراسم رمی جمرات امسال تعداد زیادی از حجاج کشته و مجروح شدند.

همزمان با این حادثه آیت الله العظمی شبیری زنجانی با صدور پیامی، ضمن تسلیت به خانواده های مصیبت زده، خواستار انجام اقدامات پیشگیرانه شدند.

متن کامل استفتائات بدین شرح است:

سوال: در حادثه اخیر سرزمین منی عده ای زخمی شده و در بیمارستانها بستری هستند و توانایی رفتن به جمرات و انجام رمی و همچنین باقی اعمال مکه را ندارند، تکلیف این افراد چیست؟

جواب: از طرف آنها نائب رمی کند و احتیاط مستحب است که با اجازه آنها رمی کنند. هر کدام از اعمال مکه را نیز اگر نتوانند انجام دهند باید نائب بگیرند.

سوال: آیا کسانی که در حادثه منی از دنیا رفته اند تکلیف انجام حج از آنها ساقط شده است یا اینکه برای باقی اعمال و یا اعاده حج در سال آینده باید برای آنها نائب گرفته شود؟

جواب: حتی اگر حج بر آنان مستقر شده باشد، از آنجا که بعد از احرام و دخول در حرم از دنیا رفته اند، مجزی از حجة الاسلام است و ولی آنها نسبت به اعمال حجشان وظیفه ای ندارد.

سوال: عده ای از زائرین پس از حادثه منی مفقود بوده اند و اکنون که ایام تشریق تمام شده پیدا شده اند و رمی روز دهم، یازدهم و دوازدهم را انجام نداده اند و برای آنها قربانی در روز دهم انجام شده است، حال تکلیف آنان نسبت به انجام اعمال حج چیست؟

جواب: بنابر احتیاط در بقیه ماه ذی الحجه رمی را انجام داده و در سال بعد نیز در همان روزهای دهم و یازدهم و دوازدهم آن را قضا کنند و اگر نمی توانند نائب بگیرند. قربانی آنها مجزی نیست و در فرض سوال باید بعد از رمی روز دهم، قربانی کنند.

سوال: آیا در دفن جان باختگان این حادثه ملاحظه خاصّی وجود دارد؟

جواب: نبايد ایشان را با آب كافور غسل دهند و به جاى آن بايد با آب خالص غسلشان دهند، حنوط ایشان نیز جایز نیست.