قدر شرایط کنونی را بدانید/ با جدّیت در تولید و رشد علوم دینی تلاش کنید
آیت الله العظمی شبیری زنجانی، جمعه شب، در دیدار طلاب و فضلای مدرسه آیت الله العظمی حاج سید عبدالله شیرازی (ره) نجف أشرف با ایشان، با یادآوری شرایط سخت علمای گذشته خاطرنشان کردند: این شرایطی که برای طلبه های نجف و قم فراهم است برای علمای سابق فراهم نبوده است. آنها با شرایط سختی درس خواندند. از این نعمت و از نعمت جوانی خود استفاده کنید. پیشینیان ما با زحمات زیادی علوم فقه و اصول و رجال و غیره را در اختیار ما گذاشتند. باید شرایط کنونی را قدر بدانیم.
معظم له افزودند: نسخه ای از مسالک شهید ثانی در کتابخانه ملی تهران موجود است. دیدم کسی که شاگرد شهید بوده و با او زندانی شده، راجع به این نسخه نوشته که این نسخه را شهید در شرایطی که از ترس دشمنان از کوهی به کوهی و از روستایی به روستایی دیگر می رفت تکمیل کرد، یعنی در همین تعقیب و گریز. اجازه شهید ثانی به شخصی در بحارالأنوار موجود است که آنجا در سال 964 قمری می گوید مسالک ناقص است. ایشان در سال 965 شهید شده است. یعنی شهید در همین یک سال آخر و در آن شرایط سخت این کتاب ارزشمند را تکمیل کرده است.
آیت الله العظمی شبیری زنجانی یادآور شدند: این علوم با این زحمات به ما منتقل شده است. عیب است که در دنیا همه علوم غیر دینی رشد داشته باشند و ما همه تنزل داشته باشیم. طلبه ها باید اهتمام زیادی داشته باشند تا تولید علم رونق بگیرد و روح آن علمای بزرگ شاد باشد و ما را از آنجا دعا کنند. نباید کارهای علمای سلف روی زمین بماند.
ایشان با اشاره به امتیاز آثار علمی حوزه علمیه شیعه نسبت به سایر مذاهب اسلامی گفتند: آقای حاج میرزا عبدالله مجتهدی تبریزی یکی از علمای درجه اول تبریز بود. پدرش هم از نوابغ علمی بود. می گفت در اوایل طلبگی پیش پدرم درس می خواندم. پرسیدم صرف میر و تصنیف را شیعه نوشته یا سنی؟ گفت سنی. پرسیدم سیوطی را شیعه نوشته است یا سنی؟ گفت سنی. می گفت هرچه که من می پرسیدم و پدر می گفت سنی، به من سخت می گذشت و ناراحت می شدم. گفتم شرح رضی را شیعه نوشته یا سنی؟ گفت شیعه. بعد پدرم گفت شیعه اگر کتاب بنویسد اینگونه می نویسد. شرح رضی تا الان مماثلی ندارد.
این رضی، ساکن نجف بوده است؛ آن هم نجفی که نه آبی بوده و نه شرایط مناسبی، اما کتابی با این قدرت استدلالی نوشته است.
معظم له خطاب به طلاب نجف خاطرنشان کردند: شما تصمیم بگیرید، آن گاه خداوند تعالی و اولیای الهی حتما کمک می کنند. شما این علوم را بطور صحیح و کامل یاد بگیرید و منتشر کنید.
مرجع عالی قدر شیعه با ابراز تأسف از کم رنگ شدن مباحثات علمی در بین طلبه ها افزودند:
حاج آقا مهدی حائری یزدی فرزند مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه قم، مدتی آمریکا بودند. بین اساتید آن مرکزی که ایشان در آن جا مشغول بوده، بحثی راجع به شیوه برگزاری امتحانات مطرح شده که ممکن است دانش آموزی، درس خوان باشد اما در روز امتحان مشکل داشته باشد و نتواند خوب امتحان بدهد. سوال این بوده که امتحان چگونه برگزار شود که کاشف از واقع باشد.
می گفت: من گفتم ما طلبه ها امتحانی داریم که مطابق واقع است. طلبه های حوزه باید بعد از درس، بحث کنند و مراتب علمی افراد در مباحثه مشخص می شود. طلبه ها تمام سال با هم بحث می کنند و استاد سواد افراد را تشخیص می دهد. این مباحثات طلبگی در همه سطوح در بین طلاب وجود داشته است که این امر را باید تقویت کنید. این روش در رشد علمی افراد تاثیر مهمی دارد.
ایشان با اشاره به امتیاز آثار علمی حوزه علمیه شیعه نسبت به سایر مذاهب اسلامی گفتند: آقای حاج میرزا عبدالله مجتهدی تبریزی یکی از علمای درجه اول تبریز بود. پدرش هم از نوابغ علمی بود. می گفت در اوایل طلبگی پیش پدرم درس می خواندم. پرسیدم صرف میر و تصنیف را شیعه نوشته یا سنی؟ گفت سنی. پرسیدم سیوطی را شیعه نوشته است یا سنی؟ گفت سنی. می گفت هرچه که من می پرسیدم و پدر می گفت سنی، به من سخت می گذشت و ناراحت می شدم. گفتم شرح رضی را شیعه نوشته یا سنی؟ گفت شیعه. بعد پدرم گفت شیعه اگر کتاب بنویسد اینگونه می نویسد. شرح رضی تا الان مماثلی ندارد.
این رضی، ساکن نجف بوده است؛ آن هم نجفی که نه آبی بوده و نه شرایط مناسبی، اما کتابی با این قدرت استدلالی نوشته است.
معظم له خطاب به طلاب نجف خاطرنشان کردند: شما تصمیم بگیرید، آن گاه خداوند تعالی و اولیای الهی حتما کمک می کنند. شما این علوم را بطور صحیح و کامل یاد بگیرید و منتشر کنید.
مرجع عالی قدر شیعه با ابراز تأسف از کم رنگ شدن مباحثات علمی در بین طلبه ها افزودند:
حاج آقا مهدی حائری یزدی فرزند مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه قم، مدتی آمریکا بودند. بین اساتید آن مرکزی که ایشان در آن جا مشغول بوده، بحثی راجع به شیوه برگزاری امتحانات مطرح شده که ممکن است دانش آموزی، درس خوان باشد اما در روز امتحان مشکل داشته باشد و نتواند خوب امتحان بدهد. سوال این بوده که امتحان چگونه برگزار شود که کاشف از واقع باشد.
می گفت: من گفتم ما طلبه ها امتحانی داریم که مطابق واقع است. طلبه های حوزه باید بعد از درس، بحث کنند و مراتب علمی افراد در مباحثه مشخص می شود. طلبه ها تمام سال با هم بحث می کنند و استاد سواد افراد را تشخیص می دهد. این مباحثات طلبگی در همه سطوح در بین طلاب وجود داشته است که این امر را باید تقویت کنید. این روش در رشد علمی افراد تاثیر مهمی دارد.