السبت 20 مُحَرَّم 1446 - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳


مجموعه استفتائات روزه حضرت آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی منتشر شد.


مجموعه استفتائات روزه حضرت آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی منتشر شد.

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، مجموعه استفتائات روزه بر اساس فتاوای حضرت آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی دام ظلّه در تارنمای اطلاع‌رسانی این مرجع عالی‌قدر (zanjani.ir ) منتشر شد.

حجة الاسلام کاظمی با اعلام این خبر گفت: این مجموعه با عنوان «احکام و استفتائات روزه» درواقع بخشی از مسائل و احکام روزه و همچنین پرسش و پاسخ‌های فقهی در این زمینه است که در طول سالیان متمادی از مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی دام ظلّه العالی استفتا شده و توسط معظمٌ له یا تحت اشراف ایشان پاسخ داده‌شده است.

وی افزود: در این مجموعه که برای دسترسی آسان‌، به ترتیب مسائل رساله عملیه و با عنوان گذاری جدید تنظیم‌شده، پس از ذکر خلاصه‌ای از احکام روزه، منتخبی از پرسش و پاسخ‌های مربوط به آن عنوان، درج‌شده است.

ازجمله ویژگی‌های دیگر این مجموعه موضوع‌بندی و عنوان گذاری تمامی مسائل و پرسش‌های فقهی است که پس از انتخاب سؤالات موردنیاز و ویرایش آن‌ها، مطابق آخرین آرای فقهی مرجع عالی‌قدر تنظیم‌شده است و لذا برخی از مسائل آن متفاوت با رساله عملیه‌ی موجود است.

در ابتدای این مجموعه، مقدمه‌ای در فضیلت ماه مبارک رمضان و روزه آن، با توجه به روایات معتبر منقول از ائمه طاهرین علیهم‌السلام قرارگرفته است. همچنین در انتهای کتاب نیز جهت دسترسی علاقه‌مندان، مسائل و استفتائات زکات فطره ذکرشده است.

عضو هیأت استفتاء دفتر این مرجع عالی‌قدر ادامه داد: با توجه به گستره و تنوع سؤالات این مجموعه، پیش‌بینی می‌شود سؤالات رایج و عمومی مؤمنین و روزه‌داران گرامی مطرح و پاسخ کامل آن درج شده باشد، اما درصورتی‌که سؤالی غیر از مسائل مطرح‌شده برای علاقه‌مندان پیش آید، دفتر استفتائات در کمترین زمان ممکن به سؤال‌های ارسال‌شده از طریق سامانه الکترونیکی پاسخ خواهد داد.