مذاق امام فهمى
مذاق امام فهمى
حدس مى زنم آقاى آسيد ابوالحسن از نظر فهم روايت بر آقاى نائينى مقدم باشد. خود آسيد ابوالحسن هم همين عقيده را داشته است. آقاى حاج فقيهى به تناسب قضيه اى از آسيد ابوالحسن نقل مى كرد كه ايشان مى گفته: «اجتهاد، مذاقِ امام فهمى است» . ايشان در اين جهت خودش را مقدّم مى دانسته و به نظر من هم مقدّم بوده است.
آسيد محمود شاهرودى شاگرد نائينى بود و به آسيد ابوالحسن اتّصال نداشت. از آقاى آسيد محمد شاهرودى، فرزند آسيد محمود شاهرودى، پرسيدم: پدر شما راجع به آسيد ابوالحسن و آقاى نائينى چه مى گفت؟ او گفت: پدرم مى گفت: از نظر قواعد آقاى نائينى، مقدم است و از نظر فهم روايات، آقاى آسيد ابوالحسن .
آسيد ابوالحسن اجتهاد را «مذاق امام فهمى» مى دانست و در فهم روايات، ذهن عرفى مستقيمى داشت و از اين جهت بر آقاى نائينى مقدّم بود.
بسیاری از بحثهای رایج، لفاظی است و از فطريات اوليه یا متّخذ از روايات نيست. ملاك در فقاهت، توجه به فطریات و فهم درست روايات است و آسيد ابوالحسن در اين جهت مقدّم بود.