السبت 20 مُحَرَّم 1446 - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳


پاسخ آیت الله العظمی شبیری زنجانی به استفتاء در مورد خورشید گرفتگی روز جمعه

پاسخ آیت الله العظمی شبیری زنجانی به استفتاء در مورد خورشید گرفتگی روز جمعه

آیت الله العظمی شبیری فرمودند: اگر خورشید گرفتگی روز جمعه نه با چشم غیر مسلح قابل تشخیص باشد و نه با استفاده از وسایلی که از قدیم در بین مردم شایع بوده نماز آیات واجب نمی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی شبیری، این مرجع عالی قدر در دیدار مدیران مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران به استفتائات آنان درباره خورشید گرفتگی جمعه مورخه 30/12/93 پاسخ دادند.

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی در پاسخ به یکی از اعضای مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران که پرسید “با توجه به اینکه خورشید گرفتگی آخرین جمعه سال 93 در برخی از شهرها با چشم عادی قابل تشخیص نیست آیا نماز آیات واجب می شود؟” فرمودند در این صورت نماز آیات واجب نمی شود.

این مرجع عالی قدر در پاسخ به این پرسش که ” اگر خورشید گرفتگی با چشم غیرمسلح قابل رؤیت نباشد اما با وسایل عادی مانند فیلترهای جوشکاری قابل رؤیت باشد آیا نماز آیات واجب می شود؟” فرمودند: اگر این وسیله ای که استفاده می شود از قدیم بین مردم شایع بوده، در این صورت نماز آیات واجب است.

بر اساس نظر آیت الله العظمی شبیری نماز آیات با گرفتن خورشيد، گرفتن ماه؛ -اگر چه قسمت كمى از آنها گرفته شود- زلزله- اگر چه كسى هم نترسد- و همچنین رعد و برق و بادهاى سياه و سرخ ترسناک واجب می شود.

در رساله این مرجع عالی قدر درباره کیفیت نماز آیات آمده است:

نماز آيات دو ركعت است و هر ركعت پنج ركوع دارد و به چند شكل مى‌توان آن را بجا آورد: يكى از شكلهاى آن اين است كه انسان بعد از نيت تكبير بگويد و يك حمد و يك سورۀ تمام بخواند و به ركوع رود و سر از ركوع بردارد، دوباره يك حمد و سوره بخواند، باز به ركوع رود، تا پنج مرتبه و بعد از بلند شدن از ركوع پنجم دو سجده نمايد و برخيزد و ركعت دوم را هم مثل ركعت اول بجا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.

شكل ديگر خواندن نماز آيات اين است كه انسان بعد از نيت و تكبير و خواندن حمد، آيه‌هاى يك سوره را پنج قسمت كند و يك آيه يا كمتر يا بيشتر از آن را بخواند و به ركوع رود و سر بردارد و بدون اين كه حمد بخواند، قسمت دوم از همان سوره را بخواند و به ركوع رود و همين طور تا پيش از ركوع پنجم سوره را تمام نمايد؛ مثلًا به قصد سورۀ توحيد، «بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ» بگويد و به ركوع رود، بعد بايستد و بگويد: «قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ» دوباره به ركوع رود و بعد از ركوع بايستد و بگويد: «اللّٰهُ الصَّمَدُ» باز به ركوع رود و بايستد و بگويد: «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ» و برود به ركوع، باز هم سر بردارد و بگويد: «وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ» بعد از آن به ركوع پنجم رود و بعد از سربرداشتن، دو سجده كند و ركعت دوم را هم مثل ركعت اول بجا آورد و بعد از سجده دوم تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.