پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۰

از مرحوم آیت الله سید احمد زنجانی


گزیده«اربعینیات»…………. فضیلت نگاه کردن به قرآن شریف

گزیده«اربعینیات»…………. فضیلت نگاه کردن به قرآن شریف

عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ ، عَنْ أَبِی عَبْدِ اللهِ علیه السلام، قَالَ: قُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ! إِنِّی أَحْفَظُ الْقُرْآنَ عَلَى ظَهْرِ قَلْبِی، فَأَقْرَؤُهُ عَلَى ظَهْرِ قَلْبِی‏ أَفْضَلُ‏ أَوْ أَنْظُرُ فِی الْمُصْحَفِ؟ قَالَ: فَقَالَ لِی: «بَلِ اقْرَأْهُ وَ انْظُرْ فِی الْمُصْحَفِ، فَهُوَ أَفْضَلُ. أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ النَّظَرَ فِی الْمُصْحَفِ عِبَادَهٌ.»[1]

یعنی «اسحاق بن عمّار گفت: به حضرت أبی عبدالله علیه السلام عرض کردم: فدایت شوم! من قرآن را حفظ کرده ام. آیا قرآن را از حفظ و از بر بخوانم افضل است و یا این که از روی قرآن بخوانم؟ گفت حضرت به من فرمود: «از روی مصحف بخوان، آن افضل است. آیا نمی دانی که نگاه کردن بر مصحف عبادت است.»

یعنی خود نگاه کردن به خطوط قرآن، عبادتی است و قرائتش هم یک عبادتی است. پس در قرائت قرآن از روی مصحف، اگر قصد امتثال دو امر را داشته باشد، هم امر قرائت و هم امر نظر بر مصحف، دارای دو ثواب خواهد بود.

کرم خداوند کریم شامل اشخاص بی سواد نیز هست. آن هایی که قدرت ندارند که قرآن بخوانند اگر به قرائت قرآن گوش بدهند، به هر حرف، یک حسنه در نامه عمل شان نوشته می شود؛ چنان که در حدیث دهم گذشت و اگر به خطوط مصحف هم نگاه کنند، ثواب عبادتی را نیز مستحقّ خواهند بود. پس آن ها اگر از راه زبان نتوانند به برکات قرآن برسند، از راه گوش، به شنیدن آیات قرآن و از راه چشم، به نگاه کردن خطوط آن می توانند ادراک فیض بی انتهای قرآن را بنمایند. درهای رحمت الهی از هر جانب، به روی بندگانش باز است.

گر گدا کاهل بود، تقصیر صاحب خانه چیست!


[1]. محمّد بن یعقوب کلینی: کافی، ج‏2، ص613، ح5.