گزیده الکلام …؛ فضیلت حج و گناه ترک آن
فضیلت حج و گناه ترک آن
چون در تفسير آيه شريفه «من كان فى هذه أعمى فهو فى الآخرة أعمى».[1]
وارد شده كه آن در باب آنهايى وارد شده كه حج را تأخير مىاندازند تا اينكه أجلشان مىرسد چون آنها از ديدن اين فريضه الهيه كور و نابينا شدهاند خداوند در قيامت آنها را كور و نابينا محشور مىسازد. پس اهميت اين تكليف اقتضا مىكند كه بنايى به اين عظمت براى تذكار ويادآورى اين فريضه مهمه در پيش چشم مردم باشد تا غفلت از آن ننمايند. اخبار متعدده وارد شده كه هر كه بميرد در حالتى كه تكليف حج را بدون عذر نياورده باشد پس او يهودى يا نصرانى مىميرد. يعنى در قيامت در صف مسلمين نمىايستد و به اسلام معرفى نمىگردد. از اين اخبار در مىآيد كه اسلام آنها در قيامت ضامن آنها نيست بلكه فقط در دنيا ضامن است.
حضرت رسول اكرم صلىاللهعليهوآلهوسلم به قطار شتران حجاج نگاه كرد و فرمود:
پا بر نمىدارند مگر اينكه حسنهاى براى آنها نوشته مىشود، و پا نمىگذارند مگر اينكه سيئهاى از آنها محو مىشود و وقتى كه اعمالشان را به جا آوردند به آنها گفته مىشود كه بنايى احداث نموديد، ديگر ويرانش نكنيد، و گذشته را كفايت كرديد، در آينده نيز خوبى نماييد.
از حضرت امام على النقى عليهالسلام نقل شده كه حضرت امير عليهالسلام از جانب پدر و مادر خود و پدر
رسول الله صلىاللهعليهوآلهوسلم حج به جا مىآورد، تا اينكه رحلت كرد. و به حضرت حسن و حسين نيز همين
وصيت را كرد. و هر امام از ما همينطور [رفتار] مىنمايد.
در مستدرك الوسائل از بعضى از بزرگان كه زياد حج به جا مىآورده نقل نموده [است] كه فرمود:
من از جانب رسول الله صلىاللهعليهوآلهوسلم حج به جا مىآورم و آنچه را كه خدا براى من جزا قرار داده آن را نيز به اولياى او واگذار مىكنم، و ثوابى كه از بابت اين مىدهند آن را نيز بر مؤمنين و مؤمنات هبه مىكنم.
[1] – سوره اسراء، آیه 72