السبت 09 ذوالقعدة 1445 - شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳


آیت الله العظمی شبیری زنجانی؛ اسلام بدون ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام قالبی تهی از معناست .

آیت الله العظمی شبیری زنجانی؛

اسلام بدون ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام قالبی تهی از معناست .

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی ولایت حضرت امیر المومنین علی (علیه السلام) را محتوا و اساس دین دانستند و فرمودند: اسلام بدون ولایت امیرالمومنین علیه السلام قالبی تهی از معناست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی، معظم له در گفت و گو باشفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) با استناد به آیه سوم سوره مائده گفتند: اسلام واقعی اسلام ولایی است . ظاهر آیه قرآن هم این مطلب را اثبات می کند. این آیه که بر اساس روایات شیعه و سنی در روز غدیر نازل شده است، می فرماید:«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِينا». با این همه روایات و آیاتی که نازل شده هنوز دین کامل نشده است و با مساله ولایت امیرالمومنین علیه السلام است که می فرماید “اکملت لکم دینکم” یعنی ولایت، اکمال دین است، حالا که دین به کمال رسید نعمت تمام شد.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی دام ظله با اشاره به آیه ” يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه‏” خاطر نشان کردند: از آیه قرآن معلوم می شود که غدیر و مطرح شدن مساله ولایت، چیزی شبیه نبوت است. قرآن می فرماید اگر شما این قضیه را مطرح نکنید اصلا رسالت خود را انجام نداده اید. تا حالا هرچه بوده هیچ، اصل این مساله است و همه ی دین با ولایت معنا پیدا می کند.
مرجع عالی قدرشیعیان در ادامه افزودند: خداوند متعال به پیامبرش می فرماید اگر این مساله را مطرح نکنی اصلا آن رسالتی را که بر عهده تو گذاشته و تو را به خاطر آن فرستاده بودم انجام نداده ای. نه اینکه اگر این مساله را ابلاغ نکردی، ابلاغ نکرده ای. این که گفتن ندارد می گوید اصلا هیچ چیزی را ابلاغ نکرده ای و همه آنچه در این بیست و سه سال انجام داده ای همه هیچ است لذا می گوییم مساله غدیر چیزی شبیه نبوت است.
معظم له روز غدیر را روز ” استقرار اسلام واقعی” نامیدند و تصریح کردند: در این روز اسلام واقعی قرار پیدا کرد. قبلا این قضیه مساله امامت مطرح بود اما نه به صورت عمومی، عده ای در جلسات خاص این مطلب را شنیده بودند اما در غدیر برنامه ای ریخته شد که این مطلب به گوش همه برسد. در این روز مساله امامت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام به صورت عمومی بیان می شود.