السبت 24 شَوّال 1445 - شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳


آیت الله العظمی شبیری زنجانی: بیمارانی که نمی توانند روزه بگیرند به فقراء کمک کنند

آیت الله العظمی شبیری زنجانی:

بیمارانی که نمی توانند روزه بگیرند به فقراء کمک کنند

آیت الله العظمی شبیری زنجانی با تاکید بر لزوم بهره بردن از ماه مبارک رمضان، کمک به فقراء را در زمره مهمترین عبادات دانستند و کسانی که به دلیل بیماری امکان روزه داری را ندارند خواستند تا با کمک به فقراء از این ماه بهره ببرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی شبیری زنجانی، این مرجع عالی قدر در پاسخ به این سوال که بیماران چگونه از این ماه بهره ببرند، گفتند: مهم، امتثال امر الهی است یکبار این امتثال، به روزه گرفتن است و یکبار به روزه نگرفتن، کسی که به خاطر کسالت و بیماری، شرایط روزه گرفتن را ندارد در واقع عبادت او در ترک روزه است. ولو اینکه خود شخص به روزه گرفتن تمایل دارد اما شارع اجازه روزه گرفتن را به او نداده است و این شخص با ترک روزه عبادت می کند.

ایشان با اشاره به برتری ماه رمضان نسبت به سایر ایام سال، خاطر نشان کردند: البته این ماه افضل ماههای سال است و عبادت در آن از اجر ویژه ای برخوردار است لذا تمام اشخاص باید تلاش کند تا از این فرصت باقی مانده استفاده کند. کسانی که نمی توانند به خاطر بیماری روزه بگیرند با گفتن ذکر ، خواندن قرآن، صله رحم و عبادات دیگر از این ماه بهره ببرند.

آیت الله العظمی شبیری کمک به فقراء را از بهترین عبادات دانستند و تاکید کردند: یکی از عباداتی که همواره به آن تاکید شده است کمک به فقراست. بعضی از افراد جامعه به خاطر نداشتن امکانات و هزینه های دیگر به سختی روزه می گیرند. کسانی که توانایی روزه گرفتن ندارند؛ به این فقراء کمک کنند تا آنان بتوانند در این ماه روزه بگیرند. کمک به فقراء از عباداتی است که در درجه اول اهمیت است.

مرجع عالی قدر تشیع ادامه دادند: در کمک کردن به فقراء هم ما باید رفتار ائمه طاهرین علیهم السلام را سرلوحه کار خود قرار دهیم. نباید کمک کردن به فقیر به شکلی انجام شود که شخصیت و غرور و آبروی او به خاطر این کمک آسیب ببیند. کمک به فقراء باید با کمال احترام و به بهترین شیوه ممکن انجام شود.