الجمعة 16 شَوّال 1445 - جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳


با حضور آیت الله العظمی شبیری زنجانی برگزار شد:

جشن فارغ التحصیلی پذیرفته شدگان اولین و دومین دوره آموزشی مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام

جلسه فارغ التحصیلی دوره اول و دوم دانش آموختگان مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام با حضور آیت الله العظمی شبیری زنجانی و طلاب و فضلاء و استادان حوزه علمیه قم؛ چهارشنبه (92/11/02)، در دفتر این مرجع عالی قدر برگزار شد.

مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام در سال 1380 با پیشنهاد و اشراف آیت الله العظمی شبیری زنجانی با هدف تـقویت بنیاد اندیشه و مـطالعات فقهی و پرورش فقیهان قوی بنیه پایه گذاری شد.

حجت الاسلام فاضلی عضو شورای عالی مدرسه فقهی در قسمتی از این جلسه، به بیان اهمیت فقه پرداخت و گفت: اگر سستی کنیم فرهنگهای بیگانه تلاشهای گذشتگانمان را از بین می برند و اگر نظام حوزوی را درست مدیریت نکنیم مسائل جدید بی پاسخ می مانند و ما به همراهی نکردن با زمان متهم می شویم. و همین دغدغه ها باعث تاسیس مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام شد.

وی با اشاره به رهنمودهای راهگشای آیت الله العظمی شبیری زنجانی در راستای برنامه ریزی های کلان، به تشریح برنامه های این مدرسه پرداخت و گفت: مسئولان مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام در حد توان تلاش کرده اند، امکانات تحصیلی مناسبی جهت تحصیل همراه با آرامش برای طلاب خود فراهم کنند که یکی از این امکانات تهیه فضای مناسب آموزشی است.

حجت الاسلام فاضلی درباره اهداف مدرسه توضیح داد: ما به دنبال اهتمام به فقه و فقاهت، آموزش و پرورش نیروهای مستعد، جلوگیری از هدر رفتن استعدادهای خاص، ایجاد محیط علمی و معنوی برای استفاده طلاب از معلومات یکدیگر و ایجاد ارتباط تنگاتنگ میان استادان و طلاب هستیم.

عضو شورای عالی مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام در قسمتی از سخنانش به بیان گزارش عملکرد این مدرسه پرداخت و گفت: در این مدرسه دروس حوزوی به وسیله استادان مجرب ارائه و در کنار دروس اصلی، کلاسهای راهنما نیز برگزار می شود. جهت مطالعات حدیثی و اعتقادی هم برنامه هایی تدوین شده است و برنامه های پژوهشی نیز به صورت دوره ای در حال ارائه است.

وی در ادامه بیان دست آوردهای مدرسه فقهی، از برگزاری نشستها و بازدیدهای علمی، انتشار مجله علمی “تا اجتهاد”، انتشار لوح علمی – پژوهشی “ذکری” به صورت هر دو هفته یکبار، ایجاد امکان انجام گفتگوهای علمی در سایت مدرسه، تاسیس کتابخانه تخصصی فقه و ایجاد رابطه صمیمی بین خانواده های طلاب به عنوان بخشی از این دست آوردها سخن گفت.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی در سخنانی به مقایسه وضعیت حوزه ها با گذشته پرداخت و گفت: اگر بخواهیم این دو زمان را مقایسه کنیم ما الان در اوج نعمتیم. دیروز برخی از بزرگان ما برای تهیه یک دوره مکاسب شیخ انصاری مشکل داشتند و امروز در مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام و مراکز مشابه امکانات بسیاری آماده است.

وی با تأکید بر این نکته که زندگی طلبگی با عنوان “فارغ التحصیلی” بیگانه است و طلبه باید تا پایان زندگی با درس و بحث همراه باشد، از لزوم غنیمت شمردن فرصتها و شکر نعمت هایی که خداوند متعال به طلاب جوان عطا کرده است سخن گفت و افزود: جامعه امروز ما به فقیهان بسیاری نیاز دارد و شما در هر بخشی که وارد شوید به فقه نیاز دارید.

حجت الاسلام حسینی، خدمات عالمان شیعه را به پنج بخش تقسیم کرد و توضیح داد: بخش اول دوره تدوین حدیث است که در این دوره محدثان بزرگی مانند کلینی و شیخ صدوق و شیخ مفید (رحمه الله علیه) نقش آفرینی کردند. و بخش دوم، دوره تدوین فقه شیعه است که در آن امثال شیخ طوسی، علامه حلی، شهید اول و شهید ثانی (رحمه الله علیه) نقش آفریدند.

وی در بیان دوره های خدمات عالمان شیعه ادامه داد: بخش سوم در ترویج دین در بین عوام خلاصه می شود که از بزرگان این دوره می توان به علامه مجلسی اشاره کرد. بخش چهارم هم تلاش علماء برای آفت زدایی از دین بود. در این دوره خاص، جامعه شیعی با ترویج افکار اخباری ها و صوفی ها و وهابی ها مواجه بود.

سخنران جلسه تقدیر از دانش آموختگان مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام از علامه بحرالعلوم و آیت الله العظمی وحید بهبهانی به عنوان عالمانی که در راه آفت زدایی از دین نقش اساسی داشته اند نام برد و در بیان آخرین بخش از خدمات عالمان شیعه به مبارزه بزرگان با استعمار اشاره کرد.

وی دراین باره گفت: وقتی که دین در اوج قدرت قرار گرفت نگاه استعمار به کشورهای اسلامی دوخته شد که در این مرحله شخصیتهای بزرگی مانند میرزای شیرازی به میدان آمدند و باعث افتخار شیعه شدند و نشان دادند که هر عالمی در هر موقعیتی وظیفه خود را عمل می کند.

در ادامـه جـلسه یـکی از دانـش آمـوخـتگان دوره اول مـدرسه به نـمایندگی از دیــگر طلابی که از مـدرسه فـقهی امـام محـمد بـاقر عـلیه السـلام بـدرقه مـی شـدند طـی سـخـنانی ضـمن بـیـان ثـمـرات مـدرسه فـقهی از اسـاتـید و مسئـولین مـدرسـه تــشکر کـرد و هـمه این بـرکات را از عـنایـات خـاصـه آیت الله العظمی شبیری زنجانی(مدظله العالی) دانست.

در پایان این جلسه، دانش آموختگان ممتاز و فارغ التحصیلان دوره اول و دوم آموزشی مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام که پس از دوازده سال مطالعات پیگیر دوره سطح و خارج (در دو بخش مقدمات و عمومی استنـباط) را سپری کرده بودند هدایایی را از دستان آیت الله العظمی شبیری زنجانی دریافت کردند.