الاربعاء 21 شَوّال 1445 - چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳


دین باید در متن زندگی قرار گیرد.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی حکومتها و دولتها را به برنامه ریزی برای ایجاد زمینه روزه گرفتن مردم در ماه رمضان ملکف دانست .

هم زمان شدن ماه رمضان با فصل تابستان و افزایش چشم گیر دما هوا به ویژه در کشورهای آفریقایی و کاهش راندمان کاری و ایجاد مشکلات اقتصادی در این ماه سبب شد تا عده ای این “پرسش” را مطرح می کنند که آیا امکان روزه نگرفتن در این ماهرمضان در چنین شرایطی وجود دارد؟

آیت الله العظمی شبیری زنجانی در جمع طلبه هایی که در دفتر ایشان حضورداشتند با اشاره به این پرسش بر لزوم قرار گرفتن دین در متن زندگی تاکید کرد و گفت یکی از بزرگان در واکنش به این پرسش گفته بود این سوالها به نوع جایگاه دین در زندگی ما بر میگردد. دین نباید در حاشیه زندگی ما باشد بلکه باید در متن زندگی جریان داشته باشد.

این مرجع تقلید شیعه برنامه ریزی صحیح برای پاسداشت ماه رمضان را از وظائف حکومتها دانست و خاطر نشان کرد برنامه ریزی باید به گونه ای باشد که امکان روزه گرفتن برای مردم مهیا شود.

ایشان توضیح داد حکومتها می توانند ساعتهای کاری را کم کرده و در سایر ماهها جبران کنند.

وی در ادامه با بیان خاطره این چنین فرمودند: والد ما نقل می کردند که در زنجان مردم در ماه رمضان شبها کار می کردند و روزها به استراحت می پرداختند یعنی اینگونه مسائل نمونه های اجرایی دارد.