الجمعة 16 شَوّال 1445 - جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳


طلبه ها در ایام مسافرت نماز جماعت اقامه کنند

طلبه ها در ایام مسافرت نماز جماعت اقامه کنند

آیت الله العظمی شبیری زنجانی با تاکید بر لزوم اقامه نماز در ایام تعطیل، خطاب به روحانیونی که در روزهای مسافرت با پیشنهاد اقامه نماز جماعت مواجه می شوند و در آن منطقه مسافر محسوب می شوند فرمودند: اگر در بین اقوامتان متوفایی وجود دارد که مطمئنید نماز قضا داشته و بازماندگان او هم برای قضای نمازهای او اقدام نکرده اند، به نیت آن شخص اقامه نماز کنید.

مرجع عالی قدر تشیع دراین باره توضیح دادند: به نظرم آیت الله بروجردی دراینباره اشکال کرده اند اما نظر مشهور آقایان این است که نیت نماز قضاء برای بازماندگان در چنین مواقعی بلامانع است و نظر ما هم همین است ولی باید قطع و اطمینان عرفی وجود داشته باشد که شخص متوفی نماز قضاء داشته و بازماندگان هم اعاده نکرده اند.

فقیه وارسته حوزه علمیه قم با یادآوری خاطره ای از مرحوم آیت الله سید احمد زنجانی گفتند: حاج آقای ما، هر روز در حرم نماز صبح را اقامه می کردند تا اینکه از مسجد میرزا ابوطالب که نزدیک گذر جد آقا شیخ علی است برای اقامه نماز به ایشان مراجعه کردند. مرحوم والد ما تا توان داشت قضاء امور فامیل را انجام می دادند. ایشان می فرمود پسر عمویی داشتند که انسان خوبی بود و اذیتش به کسی نمی رسید اما نماز نمی خواند. توجیهش هم این بود که امیرالمومنین علیه السلام برای همه ما نماز خوانده است. فقط یک ماه رمضان این پسر عموی والد ما نماز و روزه را بجا آورند. حاج آقا نماز دوم را به نیابت ایشان می خواندند چون قطع داشتند نماز وی، بجا آورده نشده است.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی ادامه دادند: وقتی که آقای بروجردی به قم آمدند دراینباره شبهه داشتند و حاج آقای ما به احترام ایشان آن نماز جماعت را ترک کردند. اما نظر خودشان این بود که اقامه قضاء به نیابت اقوام صحیح است.