الاحد 18 شَوّال 1445 - یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳


عید الله الاکبر(1)

عید الله الاکبر(1)

الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الأَئِمَّةِ عليهم السلام

روز هیجدهم روز عید غدیر و عید اللهِ الاكْبَرْ و عید آل محمّد (عَلیهمُ السلام) است و عظیم‌ترین اعیاد است و خداوند مبعوث نفرموده پیغمبرى را مگر آن كه این روز را عید گرفته است و حرمت آن را دانسته است.

یکی از نکات قابل توجه در رابطه با عید غدیر، لزوم بزرگداشت این روز شریف می باشد. این مهم را بر اساس توصیه های مکرر اهل بیت علیهم السلام در رابطه با لزوم تعظیم و اهمیت دادن به آن از یک سو و حجم بسیار زیادی از اعمال و آداب خاص از سوی دیگر می توان فهمید.

در روایت معروفی از امام صادق علیه السلام در رابطه با اعمال این روز شریف که چرا اين حجم از اعمال را، با آن همه فضيلت، براى روز غدير قرار داده‏اند؟ امام صادق (علیه السلام) در پاسخ بدين پرسش مى‏فرمايد: «اعظاما ليومك» «تا با اين اعمال روز غدير را بزرگ بدارى»(بحارالانوار، ج 95، ص .302)

و اما برخی از اعمال این روز :

– اظهار سرور و شادی : وَ أَظْهِرِ السُّرُورَ (همان)

-اطعام برادران دینی: وَ أَطْعِمْ إِخْوَانَكَ(همان)

-احسان و نیکی فراوان به آنها: وَ أَكْثِرْ بِرَّهُمْ (همان)

-برآورده کردن حاجات آنها: و اقْضِ حَوَائِجَ إِخْوَانِكَ(همان)

ـ افطارى دادن: بر اساس برخى از روايات امام رضا(علیه السلام) در روز غدير گروهى را براى افطار نزد خود نگاه داشت(بحار الأنوار، ج‌94، ص: 119‌)

– بيرازى جستن: امام صادق(علیه السلام) فرمود: «تبرى إلى الله عز و جل ممن ظلمهم حقهم» در روز غدير از كسانى كه به اهل بيت(علیه السلام) ستم كردند بيزارى مى ‏جويى.

– روزه گرفتن: از اعمال بسیار مهم این روز، روزه گرفتن می باشد.

-تبريك و تهنيت: امام صادق(علیه السلام) شيوه تهنيت گفتن در روز غدير را چنين آموزش داده است:

وقتى يكديگر را ملاقات كرديد، بگوييد: الحمدلله الذى اكرمنا بهذا اليوم و جعلنا من الموفين بعهده الينا و ميثاقه الذى واثقنا به من ولاية ولاة امره و القوام بقسطه و لم يجعلنا من الجاحدين و المكذبين بيوم الدين. (بحار. ج 93 ص 303)

سپاس خداى را كه ما را به اين روز گواهى داشت و ما را از مؤمنان و كسانى قرار داد كه به پيمان و ميثاقى كه در باره واليان امرش و بر پا دارندگان قسط و عدالتش از ما گرفته است وفا كرديم و ما را از انكاركنندگان و تكذيب‏كنندگان رستاخيز قرار نداد.

-گشاده‏رويى: امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) فرمود: و اظهروا البشر فيما بينكم: با يكديگر با گشاده‏رويى برخورد كنيد.

-مصافحه: امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) فرمود: إذا تلاقيتم فتصافحوا بالتسليم: وقتى در روز غدير يكديگر را ملاقات كرديد به هم دست بدهيد و سلام كنيد.

-مهربانى و عطوفت كردن: امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) فرمود: و التعاطف فيه يقتضى رحمة الله و عطفه… با يكديگر عطوفت و مهربانى كردن در روز غدير، موجب رحمت و عطوفت خداى متعال خواهد شد .

اَلْحَمْدُلِلّهِ الّذى جَعَلَ كَمالَ دینِهِ وَ تَمامَ نِعْمَتِهِ بِوِلایَةِ اَمیرِ الْمُؤ مِنینَ عَلىِّ بْنِ اَبى طالِبٍ عَلَیْهِ السَّلامُ