الجمعة 23 شَوّال 1445 - جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳


قدم صدق(2)؛ إنّى لا أعلم اصحابا أوفى و لاخیرا من أصحابى‏

قدم صدق(2)

انى لا اعلم اصحابا اوفى و لاخیرا من اصحابى‏


یکی از ارکان مهم در پیروزی هر نهضتی داشتن یاران با وفا و فداکار و استوار در آن نهضت می باشد.‏ این مهم در تاریخ نهضتهای الهی بسیار پررنگ دیده شده تا جایی که در قرآن نیز به این مساله اشاره شده است:

«و کأین من نبى قاتل معه ربیون کثیر فما وهنوا لما اصابهم فى سبیل الله و ما ضعفوا و ما استکانوا و الله یحب الصابرین» (146 آل عمران) و چه بسیار پیامبرانى که مردان الهى فراوانى به همراه آنان جنگیدند, آنها هیچ گاه در برابر آنچه در راه خدا به آنها مى رسید سست نشدند و ناتوان نگردیدند و خداوند استقامت کنندگان را دوست دارد.

از سوی دیگر در میان متون روایی نیز هر یک از امامان علیهم السلام بر این نکته تاکید کرده که در صورت برخورداری از یاران با وفا و فداکار در برابر طاغوت قیام می کردند.

حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) هم سکوت و هم پذیرش حکومت را مستند به یاران مى کند; آن بزرگوار مى فرماید: سکوت کردم چرا که یاران وفادار نداشتم, حکومت را پذیرفتم چون تعداد زیادى درخواست آن را داشتند در خطبه 26 نهج البلاغه مى فرماید:

«فنظرت فاذا لیس لى معین الا اهل بیتى فضننت بهم عن الموت واغضیت على القذى و شربت على الشجى و صبرت على اخذ الکظم و على امر من طعم العلقم» پس نگاه کردم دیدم براى گرفتن حق خود یاورى ندارم جز خاندانم به مرگ آنها راضى نشدم چشمهاى پر از خاشاک را فرو بستم و با گلویى که گویا استخوانى در آن گیر کرده بود جرعه حوادث را نوشیدم و با این که تحمل در برابر گرفتگى راه گلو و نوشیدن جرعه اى که تلخ تر از حنظل است کار طاقت فرسایى بود شکیبایى کردم.

حضرت امام حسن مجتبى مهم ترین فلسفه صلح خویش را نداشتن یارانى مومن و وفادار و فداکار ذکر می کند :«لو وجدت انصارا لقاتلته لیلى و نهارى… » اگر یارانى مى یافتم شب و روزم را در جهاد با معاویه می گذراندم(بحارالانوار, ج44, ص147).

در دوره حضرت امام صادق(علیه السلام) یاران شعارى فراوان بودند ولى یاران وفادار اندک، ساده اندیشان مى پنداشتند که این یاران شعارى کارسازند, از این رو به امام صادق(علیه السلام) اعتراض مى کردند که با وجود این همه یاور چرا نشسته اید و قیام نمى کنید؟ امام (علیه السلام) در پاسخشان مى فرمود: یارانى که فدایى باشند اندک اند: «لو کان لى شیعه بعدد هذه الجدإ لما وسعنى القعود اگر به عدد این بزغاله ها (هفده عدد) یار مى داشتم قیام مى کردم».(اصول کافى, ج2, ص242 و 243).

در این میان یکی از ارکان مهم در پیروزی نهضت سيد الشهدا «علیه السلام»،یاران با وفا و از خود گذشته ای بود که نمونه بارز آگاهى،ايمان،شجاعت و فداكارى بودند.

یارانی که امام رضایت کامل را از آنها اعلام نموده در وصف ایشان چنین فرمود :

فإِنِّي لَا أَعْلَمُ لِي أَصْحَاباً أَوْفَى وَ لَا خَيْراً مِنْ أَصْحَابِي وَ لَا أَهْلَ بَيْتٍ أَبَرَّ وَ لَا أَوْصَلَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي فَجَزَاكُمُ اللَّهُ ‏عَنِّي خَيْراً(بحار: 45/ 4 ‏)

منابع: بحار الانوار.نهج البلاغه. مقاله یاران امام حسین (علیه السلام) پاسدار اسلام.