الجمعة 16 شَوّال 1445 - جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳


قسمت مهمی از اعتقادات مردم از اشعار شکل می گیرد

آیت الله العظمی شبیری در دیدار با شعرای فاطمی:

قسمت مهمی از اعتقادات مردم از اشعار شکل می گیرد

آیت الله العظمی شبیری زنجانی در جمع تعدادی از شعرای فاطمی به بیان اهمیت شعر در شکل گیری اعتقادات مردم پرداختند و گفتند: قسمت مهم اعتقادات مردم همین اشعاری است که خوانده می شود و لذا باید دقت بیشتری در انتخاب آنها صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آیت الله العظمی شبیری، این مرجع تقلید و استاد حوزه علمیه قم امروز در دیدار احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به گزارش مبسوط وی در اقدامات خود برای پاسداشت فاطمیه اظهار داشتند: اثر راهی که شما طی می کنید، در درجه اول به آثار آن در جامعه باز می گردد.نظم و نثر در هدایت و انحراف اعتقادات مردم نقش مهمی دارد و ما امیدواریم تأییدات اولیای الهی دنبال کار شما باشد.

آیت الله شبیری زنجانی با اشاره به اشعار محتشم کاشانی در 450 سال قبل گفت: مردم بعد از 450 سال هنوز وقتی اشعار او را می شنوند گریه می کنند و توجه خاصی به اولیاء الله پیدا کرده اند و این اثر خاص این اشعار است. البته نثر هم در هدایت افراد تاثیرگذار است اما شعر در حافظه می ماند و تکرار می شود و این خود منشا آثار مثبتی می گردد. اگر امروز ما متدین و معتقد هستیم به دلیل اشعاری است که شعرا گفته و منبری ها خوانده اند؛ اگر اینها گفته نمی شد معلوم نبود ما امروز این اعتقادات را داشتیم و باید قدر این نعم الهی را بدانیم.این مرجع عالی قدر اشتباه در به کاربردن بعضی از کلمات در اشعار را از روی تسامح یا کم اطلاعی دانستند و ابراز کردند: تسامح در خواندن اشعار جایز نیست چرا که اعتقادات مردم مرهون این اشعار و اقدامات شماست. البته در این زمینه ، غلو هم صورت می گیرد. که باید مراقب آن بود.گاهی از یکی از معصومین علیهم السلام به گونه ای توصیف می شوند که نتیجه آن کمرنگ شدن معصوم دیگر است. نباید اینگونه باشد بلکه حدود باید حفظ شود؛ اظهار ارادت به یکی از ائمه معصومین علیهم السلام نباید موجب هتک معصوم دیگر شود.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی با بیان این مطلب که بسیاری از اعتقادات ما همان قرآن و و روایات متقن معصومین علیهم السلام است در حالیکه عوام از مردم اعتقاداتشان همان مطالبی است که اهل منبر نقل می کنند، ابراز کردند: این چند بیت شعر تاثیر مهمی در هدایت مردم دارد و در واقع قسمت مهم اعتقادات مردم همین اشعاری است که خوانده می شود و لذا باید در انتخاب و نحوه بیان آنها دقت کرد. نباید مطلبی گفته شود که در آینده نتوان از آن دفاع کرد.

ایشان در عین حال تاکید کردند: اهل منبر اگر مطلبی را به عنوان تاریخ نقل می کنند، باید مستند آن را بیان کنند و اگر از سند تاریخی آن مطلع نیستند بگویند در خبر آمده یا در تاریخ نقل شده است نه آنکه، مطلب را به معصومی نسبت دهند.توجه داشته باشید که نقل مطالب ضعیف و غیر متقن در طول زمان به ضرر دین تمام خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به سئوالی در خصوص دلیل اختلاف در روز شهادت حضرت زهرا(س) عنوان داشتند: منشا اختلاف در 75 روز و 95 روز، طریقه نوشتن این اعداد در عربی است که خیلی به هم شبیه هستند و لذا جایگزین یکدیگر انگاشته می شده است