الاربعاء 14 شَوّال 1445 - چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳


مثلِّث، بدترینِ مردمان!

مرحوم آیت الله العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب ارزشمند “أربعینیات” می نویسد:

 حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود: «بدترین مردم، مثلِّث است» عرض شد: یا رسول الله! #مثلث چیست؟ فرمود: «آن، کسی است که از برادرش پیش سلطان [و زمامدار] سعایت کند. او خودش را به هلاکت می رساند و برادرش را به هلا کت می رساند و سلطان را به هلاکت می رساند.»

وجه مثلّث گفتن، همین است که با یک کلام، سه نفر را به هلاکت می رساند. اما خودش را در روز قیامت به هزار گونه عذاب مبتلا می کند، چنان که در روایت است؛ و اما برادرش را به شکنجه و آزار سلطان مبتلا می کند؛ و اما سلطان را که به حرف #سخن چین اعتماد کرده و در نتیجه نمّامی وی، مسلمانی را عقوبت کرده است، مبتلا به آتش غضب الهی می کند؛

 بلکه علاوه از اینکه با یک کلام، سه نفر را گرفتار می کند، خود نیز گاه از سه جهت گرفتار می شود؛ چون در سعایت، اگر حرف راست گفته باشد گناه غیبت و گناه نمّامی، دامن گیرش خواهد شد؛ و اگر دروغ گفته باشد گناه آن هم اضافه خواهد شد. پس برای خود از سه جهت آتش روشن می نماید.

  حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: «بدترین شما، آنانی هستند که قدم به نمّامی برمی دارند و بین دوستان، جدایی می اندازند و بی عیبان را عیب می طلبند.»

 (عَنِ الصَّادِقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام عَنِ النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله قَالَ: شَرُّ النَّاسِ‏ الْمُثَلِّثُ‏ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الْمُثَلِّثُ قَالَ الَّذِي يَسْعَى بِأَخِيكَ إِلَى السُّلْطَانِ فَيُهْلِكُ نَفْسَهُ وَ يُهْلِكُ أَخَاهُ وَ يُهْلِكُ السُّلْطَانَ)

📚 بحارالأنوار، ج72، ص266، ح16

   اربعینیات(اربعین چهارم، حدیث 27)؛ ص281