الجمعة 09 شَوّال 1445 - جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳


مناقب حضرت امام کاظم علیه السلام در کلام مخالفین

خطیب بغدادی از سنّی‌های خیلی متعصّب و مخالف شیعه است. او به قدری با شیعه مخالف است که علمای شیعه را با تعابیر تند و ناروا یاد می‌کند…

وی با این همه تعصّب و کینه با شیعه، وقتی به سرگذشت حضرت امام کاظم علیه السلام می‌رسد، مفصّلاً به ذکر فضائل آن حضرت می‌پردازد.

از جمله می‌نویسد:

… کان موسی بن جعفر یُدعی «العبد الصالح» من عباداته و اجتهاده. روی اصحابنا أنّه دخل مسجد رسول الله صلی الله علیه و آله فسجد سجدة فی أوّل اللیل، و سُمِعَ و هو یقول فی سجوده: «عظم الذنب عندی فلیحسن العفو من عندک، یا أهل التقوی و یا أهل المغفرة»، فجعل یردّدها حتّی أصبح. و کان سخیّاً کریماً، ….

موسی بن جعفر علیهماالسّلام به علت عبادات و اجتهادش، عبد صالح خوانده می‌شد. … و بسیار کریم و بخشنده بود…. (تاریخ مدینة السلام، ج۱5، ص 14)

🔹همچنین در «باب ما ذکر فی مقابر بغداد» به کرامت قبر امام #موسی_بن_جعفر علیه السلام اشاره می‌کند و از قول شیخ مذهب حنبلی می‌نویسد:

… سمعت حسن بن إبراهیم أبا علی الخلّال یقول: «ما همّنی أمر فقصدت قبر موسی بن جعفر فتوسّلت به إلّا سهّل الله تعالی لی ما أُحبّ.»

«هیچ امر مهمی برای من ‏اتفاق نیفتاد مگر این که به زیارت قبر موسی بن جعفر علیه السلام رفتم و به او متوسل شدم و خداوند آن چه را می خواستم، تسهیل نمود» (تاریخ مدینة السلام، ج۱، ص 442)