الاحد 25 شَوّال 1445 - یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳


پرداختن به علوم حدیث از نیازهای اساسی حوزه است

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی دام ظله:

پرداختن به علوم حدیث از نیازهای اساسی حوزه است

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی دام ظله العالی در جمع تعدادی از طلبه های حوزه علمیه قم پرداختن به علوم حدیث را یکی از نیازهای اساسی حوزه دانستند و فرمودند: این مقدار از مطالبی که در سیستم آموزشی برای طلبه ها ارائه می شود برای شناخت احادیث کافی نیست.

به گزارش پایگاه خبری آیت الله العظمی شبیری زنجانی این فقه عالی قدر در خطاب به طلبه های جوان حوزه علمیه قم که در دفتر ایشان حاضر شده بودند فرمودند: مشخص کردن حدیث دروغ از صحیح در حوزه ها مطرح بوده است. در کربلا به منزل “آشیخ عبدالکریم زنجانی” رفتم. ایشان می گفتند که شیخ بهایی یک روایت از حضرت رسول صلی الله علیه و آله نقل می کنند که ” کثر علیّ القال”. شیخ بهایی می فرمایند این حدیث مثبت وجود احادیث دروغ است. اینگونه استدلال می کنند که یا این حدیث راست است که در این صورت مشخص می شود که احادیث دروغ وجود دارد و یا حدیث دروغ است که خود این نشان دهنده وجود حدیث دروغ است.

معظم له ادامه فرمودند: وقتی که آشیخ عبدالکریم این مطلب را گفتند بنده اشکال کردم که مدلول مطابقی اش را اثبات نمی کند بلکه اصل وجود حدیث مجعول را اثبات می کند . شیخ بهایی هم راجع به اینکه حدیث مجعول وجود دارد این مطلب را بیان کرده است.

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی تذکر فرمودند: همه ما به احادیث نیاز داریم ،مخصوصا طلبه ها که باید حلال و حرام خداوند متعال را از بین این احادیث استنباط و بیان کنند ولی یک سری از سخنان غیر واقعی را هم به حضرات معصومین علیهم السلام نسبت داده اند و این سخنان در بین احادیث واقعی گنجانده شده است. برای فهم این موارد باید به علوم حدیث تسلط داشت.

فقیه عالی قدر شیعه ادامه فرمودند: این مقدار از مطالبی که در سیستم آموزشی برای طلاب وجود دارد برای شناخت احادیث کافی نیست. طلبه ها باید با بیان و اصطلاحات محدثان آشنا باشند و بیان آنها را خوب بشناسند. طلبه ها باید علم درایه را دنبال کنند. گاهی شنیده می شود که در برخی از مراکز دوره های قرائت کتب حدیثی اجرا می شود. این کار خوب است اما باید مراقب بود که به تقسیم کردن طلبه ها نیانجامد. این نشود که طلبه را فقط وارد علوم حدیث کنیم و از سایر درسهای حوزه مثل فقه و اصول بماند.

معظم له در پاسخ به درخواست طلبه ای که از ایشان خواست، کتابی را در علم حدیث معرفی کنند،فرمودند: مرحوم کاظم مدیر شانه چی یک کتابی در علم درایه به فارسی نوشته بودند که آن کتاب برای مبتدی خوب بود.