الاحد 25 شَوّال 1445 - یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳


گزیده«اربعینیات»…………. فضیلت نگاه کردن به قرآن شریف

گزیده«اربعینیات»…………. فضیلت نگاه کردن به قرآن شریف

عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ علیه السلام، قَالَ: قُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ! إِنِّي أَحْفَظُ الْقُرْآنَ عَلَى ظَهْرِ قَلْبِي، فَأَقْرَؤُهُ عَلَى ظَهْرِ قَلْبِي‏ أَفْضَلُ‏ أَوْ أَنْظُرُ فِي الْمُصْحَفِ؟ قَالَ: فَقَالَ لِي: «بَلِ اقْرَأْهُ وَ انْظُرْ فِي الْمُصْحَفِ، فَهُوَ أَفْضَلُ. أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ النَّظَرَ فِي الْمُصْحَفِ عِبَادَةٌ.»[1]

یعنی «اسحاق بن عمّار گفت: به حضرت أبی عبدالله علیه السلام عرض کردم: فدایت شوم! من قرآن را حفظ کرده ام. آیا قرآن را از حفظ و از بر بخوانم افضل است و یا این که از روی قرآن بخوانم؟ گفت حضرت به من فرمود: «از روی مصحف بخوان، آن افضل است. آیا نمی دانی که نگاه کردن بر مصحف عبادت است.»

یعنی خود نگاه کردن به خطوط قرآن، عبادتی است و قرائتش هم یک عبادتی است. پس در قرائت قرآن از روی مصحف، اگر قصد امتثال دو امر را داشته باشد، هم امر قرائت و هم امر نظر بر مصحف، دارای دو ثواب خواهد بود.

کرم خداوند کریم شامل اشخاص بی سواد نیز هست. آن هایی که قدرت ندارند که قرآن بخوانند اگر به قرائت قرآن گوش بدهند، به هر حرف، یک حسنه در نامه عمل شان نوشته می شود؛ چنان که در حدیث دهم گذشت و اگر به خطوط مصحف هم نگاه کنند، ثواب عبادتی را نیز مستحقّ خواهند بود. پس آن ها اگر از راه زبان نتوانند به برکات قرآن برسند، از راه گوش، به شنیدن آیات قرآن و از راه چشم، به نگاه کردن خطوط آن می توانند ادراک فیض بی انتهای قرآن را بنمایند. درهای رحمت الهی از هر جانب، به روی بندگانش باز است.

گر گدا کاهل بود، تقصیر صاحب خانه چیست!


[1]. محمّد بن یعقوب کلینی: كافی، ج‏2، ص613، ح5.