گزیده الکلام …؛حکم غنا در اسلام
حکم غنا در اسلام
گرچه مغنّى در اين عصر هم خيلى احترام پيدا كرده؛ غنا كه از مناهى الهيّه و محرّمات شرعيّه است، رونقى به سزا يافته، به نحوى كه يكى از علوم شمرده مى شود، مى گويند: علم موسيقى. حتّى در مدارس نيز براى بچّه ها درس قرآن را رسما ترك كرده، در جاى آن موسيقى گذاشتند و آن را هم مانند ساير تقسيمات تعليماتى، به سه دوره ابتدائى و متوسّط و عالى تقسيم نموده اند، در حالتى كه رئيس مذهب ما حضرت جعفر صادق (علیه السلام) مى فرمايد: «مجلس غنا است كه خداوند به اهل آن نظر نمى نمايد.»[1] و باز از آن حضرت، غنا را پرسيدند، فرمود: «داخل خانهاى نشويد كه خداوند از اهل آن روگردان است[2]» و روگردانى خدا نيز اثرش همان است كه در خارج مى بينيد و در روزنامه ها مى خوانيد و از راديوها مى شنويد.
خلاصه، غنا و آواز و نواختن تار و ساز، از مناهى خداوند است؛ حتّى آنچه از دهن راديو بيرون مى آيد، شنيدن آن هم داخل در مناهى الهى است. پس مجلس راديو كه صداى غنا يا ساز را تحويل مى دهد، آن مجلس نيز مجلس غنا است كه خداوند به اهل آن نظر نمى نمايد؛ چون راديو، آلت نقّاله صوت است، پس هر چه از دهن راديو بيرون مى آيد، حكم آن، حكم خارج است. پس اگر شنيدن آن، در خارج حرام باشد، شنيدن آن از راديو نيز حرام است؛ و اگر حلال باشد، حلال. و چون شنيدن غنا و آواز و يا غيبت مثلاً در خارج حرام است، پس در راديو نيز حرام است.
خلاصه، حرفى كه از دهان راديو بيرون مى آيد، حكم حرفى را دارد كه از دهان گوينده اش بيرون مى آيد؛ شنيدنش حلال باشد، حلال؛ حرام باشد، حرام.