الثلاثاء 20 شَوّال 1445 - سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳


در دیدار مسئولان سازمان حج و زیارت با حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی مطرح شد:

لزوم طبقاتی کردن منا و رعایت عدم تظلیل در طول مسیر

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت کشور دیشب با حضور در دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی با معظم له دیدار و گفتگو کردند.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی در این دیدار با اشاره به سنت پیامبر اکرم – صل الله و علیه و آله و سلم- در عدم استفاده از سایه بان برای محرمین در طول مسیر خاطر نشان کردند: مساله عدم تظلیل با هیچ مبنایی از مبانی اهل تسنن در تضاد نیست و باید تلاش شود شیعیان برای عبور و مرور در طول زمان حج و برای طی مسیر، از خودروهای بدون سقف استفاده کنند.

این مرجع تقلید تشیع با اشاره به فتوای برخی از فقهاء بر لزوم عدم تظلیل حتی در شب در مناسک حج افزودند: حج آیینی است که مکلفین در آن باید مطابق با احتیاط عمل کنند ضمن اینکه گروهی از بزرگان بر لزوم عدم تظلیل در این آیین عبادی تأکید دارند لذا تلاش برای تحقق این موضوع علاوه بر احیای سنت نبوی، سبب می شود تا همه افراد بتوانند بر اساس فتوای مرجع تقلید خود مراسم را به جای بیاورند.

ایشان در ادامه با ابراز خرسندی از افزایش ظرفیت اعزام حجاج ایرانی فرمودند: اینکه امکان حج گذاری برای تمام ثبت نام کنندگان در مدت پنج سال فراهم شده است خبر خوشایندی است و امیدواریم متقاضیان برای مدت طولانی معطل نمانند چرا که طولانی شدن زمان اعزام باعث دلسردی یا مرگ و میر افراد قبل از انجام حج می شود .

این فقیه عالی مقام با بیان مشکلات حجاج در منا بر لزوم طبقاتی شدن منا و رعایت بهداشت در آن تاکید کردند و افزودند: لازم است که منا طبقاتی شود و قسمت پایین آن برای

ذبح در نظر گرفته شود تا علاوه به رعایت ذبح در منا، این منطقه با مشکلات بهداشتی نیز روبرو نشود.

ایشان با اشاره به برگزاری مراسم هایی مانند دعای کمیل در سرزمین وحی گفتند: وقتی که امکان برگزاری این گونه جلسات – که باب میل بسیاری از جمله فرقه ضالّه وهابیت نیست- فراهم شده است، امیدواریم زمینه اجرای این واجبات اولیه نیز مهیا شود.

در ادامه این دیدارسعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت، در پاسخ به پیشنهاد آیت الله العظمی شبیری گفت: توسعه مسجدالحرام با توسعه منا وعرفات موزون نیست و دولت سعودی قطعاٌ در چند سال آینده به این نتیجه خواهد رسید که باید منا را نیز طبقاتی کرده و قربانگاه را به طبقه زیرین منتقل کند تا وضعیت بهداشتی نیز سر و سامان بگیرد. الان می خواهند ظرفیت مسجد الحرام را سه برابر کنند در حالی که برای این کار در منا ظرفیت ندارند.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام قاضی عسگر با تشکر از فتوای ایت الله العظمی شبیری زنجانی مبنی بر عدم تکفیر سایر فرق اسلامی بر تاثیر گذاری این فتوا اشاره کرد و گفت: وقتی که همه، اتفاق نظر فقهای شیعه بر صحیح نبودن تکفیر سایر فرق را دیدند تقدیر کرده و گفتند که علمای اهل سنت هم باید این روش را الگوی خود قرار دهند.

نماینده ولی فقیه در امور حج زیارت فضای جهان اسلام را فضای تنفر از گروههای انتحاری و تکفیری دانست و ادامه داد: نظرسنجی ها و ملاقاتهای ما با اعضای بعثه ها نشان می داد که 98 درصد جهان اسلام از گروهای تکفیری متنفرند.

حجت الاسلام قاضی عسگر فرصت حج را فرصتی مناسب برای ایجاد تحول معنوی در زائران دانست و گفت: اگر روحانی، خوب عمل کند به راحتی افراد جذب می شوند و ما امروز روی نیروی انسانی تمرکز کرده ایم.

سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت در این دیدار از نظرسنجی این سازمان از زائران حج و رضایت نسبی آنان از مناسک امسال خبر داد.

اوحدی ادامه داد: در مراسم امسال 6 کارگروه برای آسیب شناسی حج امسال تشکیل دادیم و امیدواریم از این آسیب شناسی راهکارهایی را برای بهتر انجام شدن حج آینده به دست بیآوریم.

وی با اشاره به سیاست جدید سازمان حج و زیارت در “گره زدن مناسک حج و عمره” به یکدیگر گفت: در سال های گذشته یک بار ساختمان برای حج و یکبار برای عمره اجاره می شد اما ما امسال با گره زدن حج و عمره به هم مساله مسکن را برای یک سال حل کردیم و این باعث کاهش 10 میلیون دلاری قیمت در قسمت مسکن شد.

اوحدی در ادامه این دیدار از کاهش 17درصدی عمره امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: امسال در قسمت عمره 90 میلیارد تومان صرفه جویی داریم.