افرادی که شغل سنگین و طاقت فرسا دارند و اگر روزه بگیرند قادر به کار و تأمین معاش نیستند و از طرف کارفرما اخراج میشوند، تکلیفشان چیست؟
اگر ترک این شغل برایشان مشقت شدیده دارد، فعلاً تکلیفی ندارند، ولی باید تا ماه رمضان بعد آن را قضا کنند.
آیا زن میتواند با وجود امکانات (شیر خشک، شیر پاستوریزه، و غیره) در مورد تغذیه کودک شیرخوار، روزۀ خود را افطار کند؟ و چنانچه افطار نمود و تا ماه رمضان آتی روزههای گذشته را قضا نکرد، آیا کفّارۀ او از لحاظ تأخیر، مضاعف نیز خواهد شد یا نه؟
افطار وی حتی اگر بتواند از راهی دیگر بچه را سیر کند، جایز است؛ ولی باید برای هر روز یک مد طعام به مسکین بپردازد و اگر روزهها را تا ماه رمضان بعد نگرفت، کفّاره تأخیر نیز بر او واجب است.
مسافری که پنج روز مانده به آخر ماه رمضان قصد اقامت ده روز در محلی میکند، روزهاش چگونه است؟
روزۀ او صحیح است.
نظر به اینکه بعضی دو وطن دارند و نماز و روزۀ آنها در دو محل مذکور تمام است، در چه صورت مسافرت بین این دو، به صحت روزۀ آنان ضرر نمی رساند؟
اگر کثیر السفر باشند یا شروع سفر بعد از ظهر باشد یا در حالی که در راه امساک کرده اند، قبل از ظهر خود را به وطن بعدی برسانند و با رسیدن به وطن، نیت روزه داشته باشند؛ روزهشان صحیح است. همچنین است اگر در شب احتمال مسافرت را نمیدادهاند، حتی اگر پیش از ظهر اتفاقاً به این سفر رفته باشند. در هر صورت اگر فاصلۀ دو وطن کمتر از هشت فرسخ است، با مسافرت بین دو مکان، سفر شرعی محقق نمیشود؛ لذا نماز تمام و روزه صحیح است.
در شکهایی که نماز را باطل میکند (مثلاً شک در رکعات نماز دو رکعتی) چهقدر باید فکر کرد تا بعد از آن اگر به نتیجه نرسید، رها کردن نماز جایز باشد؟
تا مأیوس نشده یا صورت نماز بههم نخورده نماز را نشکند.
کسی که وظیفهاش وضو گرفتن به کمک دیگری بوده است ولی به واسطۀ ندانستن مسأله، تیمم کرده و نماز خوانده است، آیا نمازهای او صحیح است یا باید آنها را اعاده نماید؟
باید اعاده کند.
آیا همین که فردی معتقد به اسلام باشد، برای ترتب احکام مسلمان کافی است یا باید این اعتقاد را اظهار کند؟
اگر یکی از پدر یا مادر یا جدّ یا جدّه نزدیک او مسلماناند، اظهار لازم نیست ولی اگر همه کافر باشند، اظهار لازم است.
رفت و آمد شخص متدین و موجّه با کسی که شرب خمر میکند و علناً اعلام میکند که روزه نمیگیرد، به این منظور که شاید بتواند بر او تأثیر بگذارد چه حکمی دارد؟
اگر در این رفت و آمد خوف تضعیف عقیدۀ خودش یا تأیید منکر نباشد رفت و آمد جایز، بلکه با احتمال تأثیر لازم است؛ ولی درهرصورت نشستن سر سفرهای که در آن شراب است حرام است، مگر آنکه با حضورش بتواند آنها را از ارتکاب شرابخواری باز دارد. البته اگر بعد از حضور ببیند تأثیر ندارد، نشستن و غذا خوردن از آن سفره حرام است.
شخصی منزل دوم خود را برای فرزندش کنار گذاشته است تا پس از ازدواج به وی ببخشد. آیا باید خمس آن را بدهد؟
لازم است خمس آن را بدهد، مگر اینکه بخشش خانه به فرزند از شؤون لازم ولی باشد و متوقف بر پسانداز یا کنار گذاشتن خانه در این زمان باشد؛ ولی در این فرض هم مقداری از آن که میتواند از طریق دیگر مثل قرض کردن -بدون هتک حیثیت- تهیه کند خمس دارد.
در مواردی که استفادۀ شخصی از ماشینهای دولتی ممنوع است، فردی که از ماشین دولتی جهت سفرهای شخصی خود استفاده میکند، نماز و روزهاش را چگونه انجام دهد؟
باید نمازش را هم شکسته و هم تمام بخواند، و روزه را باید بعداً قضا کند